Kimppakyyti

Kimpassa tehokkaasti

Samaan suuntaan kulkevien kyyditseminen lisää oman autonkäytön tehokkuutta. Jos kaksi työkaveria kulkee töihin yhdellä autolla kahden auton sijaan, päästöt karkeasti puolittuvat. Kimpassa voivat kulkea niin työ- kuin harrastusporukatkin. Taksiliikennalaki sallii kimppakyydit, jos kyydin tarjoaja pyytää korvauksen vain matkan kulujen kattamiseksi eikä toimeentulon hankkimiseksi.

Usein kimpassa kulkevat tutut, esimerkiksi perheenjäsenet, peli- tai työkaverit, mutta internetissä on muutamia kimppakyytipörssejä, joissa voi sekä tarjota kyytejä toisille että etsiä itselle sopivaa kyytiä.

Työnantaja ja kunnat voivat tukea

Työnantaja voi vähentää työpaikalle tulevia autoja tukemalla kimppakyytejä. Työkavereiden yhteiset työmatkat voivat vähentää ajokilometrejä ja pysäköintiongelmia merkittävästi.

Yhteiset kyydit sopivat parhaiten sellaisille työpaikoille, joilla on säännöllinen työaika. Siten lähellä toisiaan asuvat työntekijät pystyvät sovittamaan matkansa yhteen.

Työnantaja voi tukea kimppakyytejä:
  • antamalla kimppakyytiläisille pysäköintietuuksia,
  • varaamalla osan pysäköintipaikoista kimppakyytirinkien käyttöön,
  • varmistamalla kyytiläisen työmatkakuljetukset vakinaisen kuljettajan satunnaisesti estyessä esimerkiksi taksilla, ja
  • perustamalla kimppakyytirinkejä tai työpaikan oman kimppakyytipörssin.

Kunnat voivat edistää kimppakyytejä kehittämällä ja tukemalla kimppakyytien hakupalveluja. Kimppakyydit voitaisiin liittää jopa osaksi joukkoliikenteen internetpohjaisia reittiopaspalveluja. Länsi-Uudenmaan kunnat näyttävät mallia ja tarjoavat asukkailleen ilmaisen kimppakyytipalvelun.

Yhdessä harrastuksiin

Monien urheilulajien harrastajat kuljettavat mukanaan niin paljon varusteita, että heidän on välttämätöntä liikkua autolla.

Perheiden kannattaa sopia kimppakyydeistä ja -vuoroista, jos samoissa harjoituksissa käy kavereita naapurista tai lähistöltä. Kun kaikkien vanhempien ei tarvitse osallistua kuljettamiseen, jokaisella harjoitus- tai pelivuorolla säästyy ajokilometrejä, ja kyyditsijät saavat myös omaa aikaa muuhun tekemiseen.


Lisätietoja aiheesta ja toteutettuja hankkeita

Omakyyti – Kimppakyytipalveluiden kysyntä-, markkina- ja
lainsäädäntöselvitys

Liikennevirasto julkaisi vuonna 2013 raportin, jossa selvitettiin  uusia joukko- ja henkilöliikenteen yhteisölähtöisiä liikennepalveluita eri puolilla Suomea asuvien loppukäyttäjien näkökulmasta. Selvityksessä on huomioitu metropolialue, kaupunkiseutu ja maaseutualue.
Omakyyti – Kimppakyytipalveluiden kysyntä-, markkina- ja lainsäädäntöselvitys

Joukkoistetut kuljetukset –esiselvitys
Taksipalvelut, kimppakyydit ja tavarakuljetukset

Trafin vuonna 2015 teettämän selvityksen tavoitteena oli kerätä tietoa joukkoistettujen kuljetusten yhteiskunnallsesta roolista kuljetuskokeilulla ja selvittämällä intressitahojen kantoja.

Joukkoistetut kuljetukset –esiselvitys






Sivua päivitetty viimeksi 15.10.2015

Tulosta sivu