Blogit 2016


15.12.2016 11.00

Autoilu sähköistyy, latauspisteitä tarvitaan

Vesa Peltola

Suomen tavoitteena on saada liikenteeseen vähintään 250 000 sähköautoa ja 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä. Näin kertoo tuore kansallinen ilmasto- ja energiastrategia. Täyssähköauton yleistymistä hidastavat vielä nykyään rajoitetun toimintamatkan ja pitkähkön latausajan lisäksi korkeat kokonaiskustannukset. Liikenteen päästöjen vähentämiseksi tarvitaankin lähivuosina myös muita keinoja, kuten koko liikennejärjestelmän energiatehokkuuden parantamista ja uusiutuvan energian käyttöä.
Jos kuitenkin nykyiset ajoakut kestävät luvatusti ja niiden hinta entisestään laskee, myös sähköautoilun kokonaiskustannukset laskevat, jolloin sähköautosta tulee kilpailukykyinen vaihtoehto.  Jo nyt uusia sähköautomalleja tulee markkinoille jatkuvasti. Ladattavalle hybridiautolle näkymät ovat erityisen suotuisat Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien maassa.

Ladattavien autojen yleistymistä hidastaa yhä enemmän latauspisteiden vähäinen määrä yksityisillä kiinteistöillä, joissa yli 90 prosenttia latauksista tapahtuu. Tämä pullonkaula on poistettava kannustamalla yksityisiä kiinteistöjä latauspisteiden rakentamiseen. Motiva julkaisi viime keväänä yksityisten kiinteistöjen latauspisteoppaan, jossa on taloyhtiöille ja isännöitsijöille tärkeää tietoa latauspisteiden toteuttamisesta.

Täyssähköauto on erityisesti henkilö- ja pakettiautokokoluokan ratkaisu, mutta kuorma- ja linja-autojen pitkämatkaiseen liikenteeseen se tuskin soveltuu koskaan, sillä suuret ajoakustot vievät kantavuutta ja niiden lataus kestää ainakin toistaiseksi melko kauan. Paikallisliikenteessä sähköistäminen sen sijaan toimii. Helsingin seudun liikenteen (HSL) kokemukset sähköbusseista ovat varsin rohkaisevia. Biopolttoaineita tarvitaan silti vielä tulevaisuudessakin erityisesti raskaan ajokaluston energialähteenä.

Ympäristön kannalta kaikkein paras ratkaisu on ajamaton kilometri. Tätä tukee liikenteen ja maankäytön yhä parempi yhteensovittaminen ja kävelyn, pyöräilyn sekä joukkoliikenteen joustava yhdistely matkaketjuissa kaupunkiseuduilla. Tarvitaan laaja keinovalikoima, jotta tavoitteet saavutetaan.

Kuluttajan näkökulmasta liikenteen uudet palvelut, ajoneuvoteknologiat ja polttoaineet voivat olla hämmentäviä. Erilaista tietoa ja neuvonantajia on tarjolla runsaasti, mutta mihin tietoon voi luottaa? Kullakin eri teknologialla on omat uskolliset kannattajansa ja lobbausryhmänsä. Erilaisten painotusten takia asiaan vihkiytymättömän on usein vaikea vertailla vaihtoehtoja. Joskus tietolähteen taustavoimien takia jopa faktatkin voivat epäilyttää.

Esimerkiksi Motivan Valitse auto viisaasti -verkkopalvelu yhdessä Trafin Autovertaamon kanssa tarjoavat luotettavaa tietoa autoista ja niiden energialähteistä. Valinnanvaraa on.

Kirjoittaja: johtava asiantuntija Vesa Peltola, Motiva Oy



Sähköautojen latauspisteet

Valitse auto viisaasti

Autovertaamo (Trafi)


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Sivua päivitetty viimeksi 9.8.2017

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.