Tiedotteet 2013

25.1.2013 9.00

Enska veti pisimmän korren Energiakilpailussa

Enska Energiansäästäjä, pehmohahmo, joka kantaa selkätaskuissaan säästövinkkejä, on valmistettu Harjun koulussa Lahdessa. Hyvin ideoitu Enska voitti vuoden 2012 Tokaluokkalaisten energiakilpailun. Voiton kruunaa keväällä toteutuva palkintomatka Helsinkiin.

Kilpikonnaa muistuttava suurehko pehmohahmo valloitti huolellisella ja raikkaalla toteutuksellaan. Hahmon selkätaskuista löytyy energiansäästövinkkejä, jotka toimivat myös muistipelinä. Värikkäille paperilapuille kirjoitettuja vinkkejä on myös helppo muuttaa ja vaihtaa. Erityisesti Enskan muunneltavuus ja monikäyttöisyys vakuuttivat tuomariston.

Voittajaluokan opettaja Eeva Heiskanen kertoo luokan oppilaitten riemuinneet voitosta niin, että loppupäivän opetus vaihtui ilon kiljahduksiin.

– Tieto voitosta tuli täytenä yllätyksenä, siksipä se taisi aiheuttaa niin suuria tunteita, kertoo Heiskanen.

Energiakilpailu on tuttu luokalle Hei kaikki toimii! -opetusmateriaalista, jota on Harjun koulussa käytetty vuosia opetuksen tukena. Luokat saavat Lasten Keskuksen toimittaman ja tukijayhtiöiden kustantaman materiaalin veloituksetta käyttöönsä.

– Enskan idea syntyi tukijayhtiömme Lahti Energian pitämältä energiaoppitunnilta. Tunnilla esiintynyt käsinukke Eikka Energiasyöppö kaipasi lasten mielestä kaveria ja tähän tarpeeseen syntyi Enska, Heiskanen jatkaa.

Värikäs Enska Energiasäästäjä on yhdistelmä kädentaitoja ja sujuvaa äidinkielen hallintaa. Sille on varmasti käyttöä myös tulevina vuosina.

Tukijayhtiöllä vahva halu kasvattaa energiatietämystä

Lahti Energia Oy on ollut mukana Energiansäästöviikolla ja tukemassa tokaluokkalaisten energiatietämyksen kehitystä jo vuodesta 1997 asti.

– Kustannamme kaikille jakelualueemme tokaluokkalaisille Energiasäästöviikon materiaalipaketit ja pyrimme siten lisäämään tietämystä energian tehokkaasta käytöstä sekä oppilaiden kouluissa että kotona, kertoo energia-asiantuntija Anne Karppinen Lahti Energiasta.

– Opettajat tilaavat mielellään energiansäästömateriaalit luokilleen, koska niistä saa tukea opetukseen useana vuonna, Karppinen jatkaa.

Oivaltava Energiaopas sai kunniamaininnan

Isosäkylän koulun toinen luokka Säkylässa oli tarttunut aiheeseen huumorinpilke silmäkulmassaan. Oppaassa lapset kertovat valokuvien välityksellä mitä energia on ja miten sitä voi säästää. Kuvissa lapset esiintyvät mietteliäinä, avoimina ja energian olemusta pohtivina iloisena joukkona. Aiheeseen oli tartuttu rohkeasti ja se myös onnistui erinomaisesti. Mainio idea ihastutti lähestymistavallaan koko tuomariston.

- Erityisesti aiheen humoristinen käsittely viehätti myös meitä, kertoo palvelusihteeri Anu Vänttinen Köyliön-Säkylän Sähköstä.

Kunniakirjan saa kaksi kilpailutyötä:
  • Säästetään energiaa, Liminganlahden yhtenäiskoulun 2A luokka, Liminka.
    Tukijayhtiö Oulun Seudun Sähkö
  • Säästämme energiaa, Luostarivuoren koulu, Martin yksikkö, 2B luokka, Turku. Tukijayhtiö Turku Energia

Energiakilpailu Tokaluokkalaisten energiansäästöviikon huipennus

Kilpailutyön toteutustapa on vapaa, kunhan työ kuvaa energiansäästöä tai uusiutuvia energiamuotoja ja on lasten tekemä. Työ voi siis olla vaikkapa räppi, runo, piirustus, juliste, tarina, video, vitsi, askartelutyö, lehti, laite tai jotain aivan muuta.

Energiakilpailu on Motivan viikolla 41 järjestämän Tokaluokkalaisten energiansäästöviikon vuotuinen huipennus. Kampanjaan liittyy keskeisesti Hei, kaikki toimii! -opetusmateriaalit, joita tukijayhtiöt, energiatoimistot ja kunnat ostavat kampanjaan osallistuville kouluille.

Energiakilpailun voittajat pääsevät keväällä palkintoretkelle Helsinkiin tutustumaan oppaan kanssa Korkeasaareen ja Heurekaan. VR kuljettaa lapset Helsinkiin, jossa HSL huolehtii paikalliskuljetuksista. Lasten Keskus lahjoittaa lapsille lukemista paluumatkalle. Motivan lisäksi kilpailun raadissa ovat edustettuina energiakilpailun valtakunnalliset tukijat Korkeasaari, Tiedekeskus Heureka, VR, HSL ja Lasten Keskus.

johtava asiantuntija Irmeli Mikkonen
puh. 040 700 1466, irmeli.mikkonen@motiva.fi