Tiedotteet 2013

23.9.2013 10.00

Hyviä led-lamppuja löytyy, mutta summamutikassa ei kannata ostaa

Eurooppalaisissa valaistusalan laboratorioissa on testattu noin 80 led-lampun energiatehokkuus ja laatuominaisuudet. Erittäin hyviä lamppuja on saatavilla, eivätkä parhaat tuotteet välttämättä ole markkinoiden kalleimpia. Lamppujen energiatehokkuudessa on kuitenkin suuria eroja.

Teknologinen kehitys on laajentanut nopeasti kotitalouskäyttöön suunniteltujen led-lamppujen valikoimaa. Ledejä on saatavilla jo lähes kaikkiin kodin valaistukohteisiin ja käyttötarpeisiin, mutta tuotteiden laatu vaihtelee huomattavasti.

Testien perusteella erittäin hyviä ympärisäteileviä ledejä sekä led-kohdelamppuja on markkinoilla. Lamppujen energiatehokkuudessa on kuitenkin huomattavia eroja, mikä vaikuttaa lampun käyttökustannuksiin. Energiatehokkuudeltaan parhaat ledit ovat jo 25-35 % parempia kuin energiansäästölamput.

Ympärisäteilevällä ledillä tarkoitetaan lamppua, joka antaa valoa samantapaisesti kuin hehkulamppu. Ne korvaavat esimerkiksi 60 ja 75 watin hehkulamput. Kohdevalaistuksessa ledi korvaa energiatehokkaasti halogeenilamput.

Ostopäätös pakkausmerkinnän avulla

Led-lamppua ostavan kuluttajan kannattaa lukea pakkausmerkinnät, jotta pystyy tekemään hyvän ostopäätöksen. Hyvä led-lamppu on energiatehokkuusluokaltaan vähintään A+, ja sen käyttöikä on vähintään 25 000 tuntia. Lisäksi kannattaa käyttökohteen mukaan valita värisävyltään sopiva lamppu. Lämpimän valkoista valoa antaa lamppu, jonka värilämpötila on 2700-3200 kelviniä (K).

Testeihin valittiin energiatehokkaita ja käyttöiältään pitkäikäisiä tuotteita. Testeihin otettiin mukaan myös muutamia perustasoa edustavia, määrällisesti paljon myytyjä tuotteita, esimerkiksi IKEA:n lamppuja. Laatuominaisuuksien lisäksi tutkittiin pakkausmerkintöjen paikkansapitävyyttä.

Testatuista ympärisäteilevistä E27-kantaisista lampuista noin puolet oli erittäin energiatehokkaita, energiatehokkuusluokkaa A+. Valon tuotossa useilla tuotteilla mitattiin jopa 15 prosenttia paremmat tulokset kuin valmistajat olivat pakkauksissa ilmoittaneet. Toisaalta ledien valovirta alenee käytössä alkuperäisestä tasosta. Kaikki testatut lamput tuottivat lämpimän valkoista valoa, ja erot pakkauksessa ilmoitettuihin lukemiin olivat vähäisiä.

Myös led-kohdelampuista löytyi muutamia energiatehokkuudeltaan erinomaisia lamppuja esimerkiksi Philipsiltä. Valon määrän osalta testatut lamput korvaavat 20-40 -wattisia halogeenikohdelamppuja.

Vertailutiedot verkossa

Käyttöikää koskevat testit valmistuvat myöhemmin syksyllä, jolloin testituloksiin saadaan tarkennusta. Testitulokset on julkaistu kokonaisuudessaan www.premiumlight.eu -verkkosivustolla. Siellä voi myös poimia vertailuun haluamansa tuotteet. Nopeaa vertailua varten tuotteille on annettu neliportainen luokitus heikosta erinomaiseen.

Lampputestien haasteena on tuotteiden nopea vaihtuminen. Testitulosten valmistuttua myymälöiden valikoima on saattanut jo vaihtua. Kaikkia testattuja lamppuja ei myöskään ole myynnissä Suomessa.

Minkälainen lamppu kannattaa korvata ledillä?

Energiansäästölamppujen korvaamiseen ledeillä ei vielä ole pakottavaa tarvetta ledien korkeasta hintatasosta johtuen. Kokonaiskustannuksiltaan ledit maksavat itsensä takaisin jos lampun käyttöikä on puolet pitempi kuin energiansäästölampulla.

Ledien käyttöominaisuudet ovat energiansäästölamppuja paremmat erityisesti silloin, kun valaisimeen halutaan välittömästi syttyvä tai himmennettävä lamppu. Pitkän käyttöikänsä ansiosta ledi on järkevä valinta valaisimeen, joka on lampun vaihtamisen kannalta hankalassa paikassa. Ledi on oikea valinta myös silloin, kun halutaan välttää elohopeaa sisältävien lamppujen käyttöä.

Halogeenikohdelamput kannattaa aina korvata led-lampuilla sellaisia käyttökohteita lukuun ottamatta, joissa tarvitaan erinomaista värintoistokykyä. Hyvä energiatehokkuus yhdistettynä erittäin pitkään käyttöikään on led-spottien keskeinen etu halogeenikohdelamppuihin verrattuna. Kymmenen kertaa pitempi käyttöikä ja kolme kertaa parempi tehokkuus säästävät lamppua kohti noin 50 euroa kymmenen käyttövuoden aikana. Mikäli kymmenen halogeenikohdelamppua vaihdetaan ledikohdelamppuihin, kertyy säästöä kymmenessä vuodessa noin 500 euroa.

Suositukset ledin valintaan:
  • Tarkista lampun ominaisuudet lamppupakkauksesta.
  • Suosi lamppuja, joiden energiatehokkuusluokka on vähintään A+.
  • Valitse tuotteita, joiden käyttöikä on vähintään 25 000 tuntia. Alhaisempi käyttöikä on hyväksyttävää vain halvempien tuotteiden kohdalla.
  • Harkitse halogeenispottien korvaamista led-spoteilla. Ledit soveltuvat hyvin kohdevalaistukseen ja ovat huomattavasti pitkäikäisempiä ja energiatehokkaampia kuin halogeenit.
  • Lampun värisävy on makuasia: lämpimän valkoista valoa tuottaa lamppu, jonka värilämpötila on 2700-3200K.

Tietoa lampuista: www.lampputieto.fi

Lisätietoa:
asiantuntija Päivi Suur-Uski
puh. 044 300 1369, paivi.suur-uski@motiva.fi

Eurooppalainen PremiumLight-hanke tuottaa kaupan alan toimijoille ja kuluttajille tietoa led-lamppujen laadusta. Hankkeessa testattiin laboratorio-olosuhteissa noin 80 led-lampun energiatehokkuus ja laatuominaisuudet. Testit tehtiin Ruotsin Teknisessä tutkimusinstituutissa, Paul Sabatierin Yliopiston testilaboratoriossa Tolousessa sekä Wienin kaupungin testilaboratoriossa. Suomessa hanketta koordinoi Motiva Oy.