Tiedotteet 2013

28.6.2013 10.00

Ikkunoiden energiamerkinnän luokitussäännöt muuttuvat

Ikkunoiden luokituksessa käytettävät säännöt muuttuvat kesällä 2013. Luokituksessa siirrytään muun muassa CE-merkinnän mukaisiin ikkunakokoihin.

Ikkunoiden luokitustoimikunta on päättänyt seuraavista ikkunoiden luokitussääntöjen muutoksista:
  • Ikkunoiden kokoluokituksessa siirrytään CE-merkinnän mukaisiin kokoihin
    • (1,19 m x 1,19 m => 1,23 m x 1,48 m)
  • Ilmanpitävyydessä palataan luokitussäännöissä oleviin taulukkoarvoihin
    (kiinteät ikkunat 0,10 m3/m2 h ja avattavat ikkunat 0,30 m3/m2 h
    • Puu- ja puu-alumiini -ikkunoiden osalta ikkunoiden ilmanpitävyyden L arvona käytetään taulukkoarvoja. Ilmavuodon arvona L käytetään mittaustulosta, jos avattavan ikkunan ilmavuoto on suurempi kuin 0,30 m3/m2 h ja kiinteän ikkunan suurempi kuin 0,10 m3/m2 h.
    • Muiden kuin puu- ja puu-alumiini -ikkunoiden ilmanpitävyys tulee aina mitata.
    • Jos ikkunatyypille ei ole taulukkoarvoa, käytetään mittaustulosta. Jos mitattu arvo on pienempi kuin 0,10 m3/m2 h kiinteällä ikkunalla ja 0,30 m3/m2 h avattavalla ikkunalla, käytetään edellä mainittuja raja-arvoja.
  • E-arvon laskentakaavaan tehtiin muutos L:n kertoimeen: L:n kerroin on jatkossa 20 (ennen 50)
    • E = 140*Uw - 160 gw + 20*L

Uudet luokitussäännöt löytyvät oheiselta verkkosivulta:
Luokitussäännöt

Luokitussääntöjen muutos tulee voimaan välittömästi.

Vanhojen luokitusten mukaiset energiamerkit voimassa toistaiseksi

Ennen luokitussääntöjen muutosta tehdyt energiamerkit ovat voimassa toistaiseksi. Vanhat luokituslistaukset tullaan kesän aikana muuttamaan siten, että L-arvon kerroin muuttuu 50:stä 20:een. Tästä johtuen joidenkin ikkunamallien E-luku tulee olemaan erilainen uudessa luokituslistassa ja vanhassa energiamerkissä.

Ikkunamalleille, joilla on vanhojen luokitussääntöjen mukainen energiamerkki, voi hakea uuden laskentatavan mukaiset energiamerkit. Tällöin ikkunamallista laaditaan uusi ikkunaluokitushakemus. Hakemus käsitellään samoin kuin uuden ikkunamallin luokitushakemus (käsittely ja kustannukset ovat samat).

Ikkunoiden energialuokituksen säännöistä ja tuotteiden luokituksesta päättää erikseen nimetty luokitustoimikunta. Luokitustoimikunnan jäseniä ovat Rakennusteollisuus RT ry (puheenjohtaja), Puutuoteteollisuus ry, Ympäristöministeriö, Suomen Kiinteistöliitto ry, Suomen Omakotiliitto ry sekä Motiva Oy (sihteeri).

asiantuntija Sami Seuna
puh. 09 6122 5017, sami.seuna@motiva.fi