Tiedotteet 2013

27.6.2013 14.00

Kesän sato talteen energiatehokkaasti

Mansikkasesonki alkoi lämpimän alkukesän ansiosta ennätysaikaisin. Kesän suurin sesonki on vielä edessä, joten nyt on hyvä huoltaa pakastin sellaiseen kuntoon, että kesämaut säilyvät seuraavaan satokauteen. Tärkeintä on noudattaa pakastimen mukana tulevia ohjeita pakastimen huollosta ja pakastamisesta. Energiankulutuksen kannalta tärkeää on laitteen huolto ja oikea sijoitus. Uutta laitetta hankkiessa on ostajan apuna energiamerkintä.

Uudet marjat puhtaaseen pakkaseen

Ennen pakastamista on viimeistään nyt hyvä sulattaa pakastin jos se on jäänyt talvella tekemättä. Sulattaminen ja pesu tehostavat pakastimen toimintaa: marjat pakastuvat nopeammin ja niiden maku ja rakenne säilyvät parempana.

Jäähdytä pakastettavat marjat ennen pakastusta pakkauksissaan esim. jääkaapissa tai kellarissa. Lämpimät tai huoneenlämpöiset tuotteet pidentävät pakastusaikaa eikä pakastustulos ole yhtä hyvä kuin jäähtyneillä tuotteilla. Hyvä pakkaus on puhdas, vesi-, aromi- ja ilmatiivis, kestävä myös kylmissä lämpötiloissa ja mahdollisimman ohut.

Pakastimen tulee olla ennen pakastusta pakastuskytkennällä käyttöohjeen mukainen aika, jotta siellä jo olevat pakasteet jäähtyvät riittävästi. Pakastimen käyttöohjeissa kerrotaan mikä pakastimen pakastuskyky on (kg/vrk). Noudata ohjeita: muuten pakastaminen kuluttaa turhaan sähköä ja pakastustulos kärsii.

Jos laitteessa ei ole automaattista pakastuskytkintä, huolehdi siitä, ettei pakastuskytkentä jää päälle liian pitkäksi aikaa nostaen laitteen sähkönkulutusta huomattavasti.

Markkinoiden parhaat kylmälaitteet A+++ -energialuokkaa

Kylmäsäilytyslaitteiden markkinat ovat viime vuosien aikana muuttuneet: kylmäsäilytyslaitteiden energiankulutukseen vaikuttavat ekosuunnitteluvaatimukset annettiin vuonna 2009 ja kylmälaitteiden uusi energiamerkintä otettiin käyttöön vuonna 2011. Kylmälaitteiden energiankulutuksen kehitys on ollut nopeaa: markkinoiden tehokkaimmat laitteet ovat energiatehokkuudeltaan A+++ -luokkaa. Markkinoille ei enää saa tuoda laitteita jotka ovat energiatehokkuudeltaan huonompaa kuin A+ -luokkaa.

Motiva on seurannut usean vuoden ajan kylmälaitteiden energiatehokkuuden kehittymistä keräämällä tietoa markkinoilla olevien jääkaappipakastimien energialuokista. Vuonna 2012 noin 70 prosenttia laitteista oli A + -luokkaa ja yli 20 prosenttia joko A++ tai A+++ -luokkaa.

Vinkkejä pakastajalle:
  • Tarkista, ettei pakastimessa ole vanhentuneita elintarvikkeita: marjat/kasvikset säilyvät noin 12 kk, liha rasvaisuudesta riippuen n. 3-10 kk. Pakastimen inventaario on hyvä tehdä hyvissä ajoin ennen uuden marjakauden alkua.
  • Ennen sulatusta pidä pakastinta hetken aikaa pakastuskytkennällä, että vielä säilytettävät elintarvikkeet jäähtyvät kunnolla. Laita pakasteet isoon laatikkoon ja peittele hyvin sanomalehdillä ja huovilla. Siirrä mahdollisimman viileään paikkaan.
  • Irrota pakastin verkkovirrasta. Laita pakastimeen astioita, joissa on kuumaa vettä. Tämä nopeuttaa huurteen sulamista. Paksun huurrekerroksen irrottamiseen voi käyttää puista tai muovista lastaa. Metalliset lastat voivat vahingoittaa pakastimen pintaa.
  • Käytä pesuun mietoa pesuainetta. Puhdista myös laitteen ovet ja tiivisteet sekä imuroi laitteen tausta. Pyyhi ja kuivaa pinnat huolellisesti ennen pakastimen uudelleen käynnistämistä.
  • Myös automaattisulatustoiminnolla varustettuja kylmälaitteita on syytä aika-ajoin puhdistaa, vaikka huurretta ei pakastimeen kerrykään.
  • Täytä pakastin niin, että sinne on helppo laittaa uusia pakastettavia tuotteita. Jos mahdollista, sijoita vanhat pakasteet niin, ettei uusia tarvitse laittaa pakastumaan vanhojen päälle.

Vinkkejä uutta kylmälaitetta hankkivalle:
  • Kaikista kylmäsäilytyslaitteista on tarjolla runsaasti energiatehokkaita vaihtoehtoja erilaisiin käyttötarpeisiin ja -kohteisiin. Vertaile tuotteiden ominaisuuksia ennen ostopäätöstä ja arvioi kylmäsäilytyksen tarve taloudessasi.
  • Valitse käyttötarkoitukseesi sopiva laite ja huolehdi sen oikeasta sijoituksesta. Näin saat täyden hyödyn kylmäsäilytyslaitteen energiaa säästävistä ominaisuuksista.
  • Kalusteisiin sijoitettavat laitteet kuluttavat enemmän sähköä kuin vapaasti sijoitettavat.
  • Ennen ostopäätöstä tarkista mittanauhan kanssa, että haluamasi laite varmasti mahtuu sille varattuun tilaan ja ympärille jää ilmankiertotilaa käyttöohjeen mukaisesti. Pahimmillaan sähkönkulutus kolminkertaistuu, jos ilmankierto estyy.
  • Vieressä olevat lämmönlähteet, kuten uuni, astianpesukone tai lämpöpatteri, lisäävät kylmäsäilytyslaitteen sähkönkulutusta: sijoituspaikan lämpötilan nousu seitsemällä asteella +25 asteesta tuplaa jääkaapin tai pakastimen sähkönkulutuksen.

Kirsi-Maaria Forssell, viestintäpäällikkö
puh. 0424 281 206, kirsi-maaria.forssell@motiva.fi