Tiedotteet 2013

12.11.2013 15.30

Kymenlaakson Heikki Rantulasta Vuoden Energianeuvoja

Kymenlaaksossa energianeuvojana toimiva Heikki Rantula palkittiin tiistaina 12. marraskuuta Neuvonnan vuosipäivänä Helsingissä kuluttajien energianeuvojana tehdystä ansiokkaasta työstä. Kunniamaininnan myönsi valtakunnallista energianeuvontaa kehittävä ja koordinoiva Motiva Oy.

Heikki Rantula – Vuoden Energianeuvoja 2013
Heikki Rantula on Vuoden Energianeuvoja 2013. Kuva: Nina Kaverinen
Energianeuvoja Heikki Rantulan työsarkaa on viedä kymenlaaksolaisille tietoa järkevästä energiankäytöstä ja kestävistä kulutusvalinnoista. Kuluttajalle tämä näkyy säästöinä energialaskussa ja parhaimmillaan numeroa, paria pienempänä hiilijalanjälkenä.

– Monia energiankäyttöön liittyviä asioita pidetään itsestäänselvyyksinä, mutta kuluttajan näkökulmasta näin ei ole. Yhtenä esimerkkinä voi mainita arkisesti lampun, jonka valintaan jokaisen kannattaa kiinnittää huomiota. Aivan perusasioitakin pitää tuoda helpommin ja yksinkertaisemmin esille, ja porkkanoitakin kuluttajat haluavat isompien energiatehokkuusinvestointien tekemiseen, Rantula toteaa.

Valtakunnallinen kuluttajien energianeuvonta jakaa suomalaisille tietoa järkevästä energiankäytöstä ja kestävistä valinnoista eneuvonta.fi -verkkoportaalin, 17 alueellisen energianeuvontaorganisaation sekä puhelinneuvonnan välityksellä. Neuvonnan aihealueet ovat asuminen ja kodin laitevalinnat, energiatehokas rakentaminen ja remontointi, lämmitystapavalinnat sekä viisas liikkuminen.

– Kuluttajat hakevat oma-aloitteisesti tietoa verkosta, mutta energianeuvojan kohtaaminen ja henkilökohtainen opastus ovat erityisesti rakentajille, lämmitystavan vaihtoon tai remonttiin ryhtyvälle kullanarvoisia tilaisuuksia saada luotettavaa tietoa päätösten pohjaksi. Heikki Rantula tekee kuluttajaneuvonnassa ansiokasta työtä, mutta lisäksi hän on ollut esimerkillinen verkostoituja ja kouluttaja, jonka osaaminen on hyödyttänyt koko valtakunnallista neuvojaverkostoa, sanoo yksikönpäällikkö Päivi Laitila Motiva Oy:stä.

Energianeuvoja edistää maakunnan tavoitteita

Heikki Rantula vastaa kymenlaaksolaisten kuluttajien energiankäyttöön liittyviin kysymyksiin Kouvolasta käsin, mutta energianeuvojan toiminta-alueena on koko maakunta. Rantula tekee Kymenlaaksossa yhteistyötä muun muassa kuntien rakennusvalvonta- ja ympäristöviranomaisten, energiayhtiöiden, oppilaitosten ja järjestöjen kanssa.

– Yhteiskunnan muutosten seuraaminen ja kuluttajien liikkeissä mukana pysyminen sekä yhteistyömahdollisuudet ovat energianeuvojalle tärkeitä. Esimerkiksi rakennusvalvonnasta saan uusia rakentajakontakteja ja tietoa rakentajatapahtumista, ja samalla pysyn ajan hermolla tulevista muutoksista ja määräyksistä. Olen kokenut hyvänä mahdollisuuden osallistua rakennusvalvonnan palavereihin ja nostaa siellä esiin energia-asioita yleensä ja erityisesti kuluttajien tarve saada luotettavaa tietoa selkeästi ja helposti rakentamiseen ja energiankulutuksen vähentämiseen, energianeuvoja Heikki Rantula sanoo.

Kymenlaaksossa viedään parhaillaan maakunnan energia- ja ilmastostrategiaa käytäntöön, ja kuluttajien energianeuvonta on siinä osaltaan mukana. Energiankäytön tehostaminen ja uusiutuvien energialähteiden osuuden lisääminen ovat mukana maakunnan strategiassa ja myös kuluttajien energianeuvonnan ydinalueita.

Lisätietoa kuluttajien energianeuvonnasta: www.eneuvonta.fi

Lisätietoa Vuoden energianeuvoja -kunniamaininnasta:
yksikönpäällikkö Päivi Laitila
paivi.laitila@motiva.fi, puh. 040 525 5471