Tiedotteet 2013

10.9.2013 14.00

Lamppujen energiamerkintä uudistui 1.9.2013: Uusi energiamerkki erottelee energiatehokkaimmat mallit aiempaa paremmin

Energiamerkintä on ollut lamppupaketeissa nähtävissä jo yli 10 vuoden ajan. Energiatehokkaimmat lamput – energiansäästölamput ja LED-lamput – ovat olleet kaikki A-luokkaa, kun vanhat hehkulamput kuuluivat E-luokkaan. Uudistetun merkinnän myötä energiatehokkaimmat lamput erottuvat nyt aiempaa paremmin, kun A-energialuokan asteikossa ovat mukana myös luokat A+ ja A++.

Energiamerkintä tuo esille erityisesti tehokkaat LED-lamput sekä muut kohdevalaistukseen sopivat lamput. Tehokkaimmat ledilamput yltävät A+-luokkaan, joten ne ovat noin 30 prosenttia tehokkaampia kuin A-luokan perinteiset energiansäästölamput. Kohdevalaistukseen sopivista lampuista halogeenit ovat vain luokkaa C, joten ne eivät ole kovin paljon hehkulamppuja tehokkaampia.

Markkinamuutos jatkuu tulevina vuosina; vuoden 2016 jälkeen kaikkien halogeenilamppujen tulee olla vähintään B-luokkaa ja LED- ja energiansäästölamppujen vähintään A-luokkaa – markkinoille ei voi tuoda vaatimustasoa huonompia tuotteita.

Hyvä energiatehokkuus yhdistettynä pitkään käyttöikään on LED-kohdelamppujen etu halogeenikohdelamppuihin verrattuna. Kymmenen kertaa pidempi käyttöikä ja kolme kertaa parempi tehokkuus mahdollistavat noin 50 euron säästön lamppua kohden kymmenen käyttövuoden aikana, kun halogeenikohdelamppu korvataan LED-lampulla. Mikäli kymmenen halogeenikohdelamppua vaihdetaan ledikohdelamppuihin, kertyy säästöä kymmenessä vuodessa noin 500 euroa.

Näin tunnistat hyvän led-lampun

Lue pakkausmerkinnät ja valitse käyttökohteeseen sopiva lamppu, jonka:
  • Energiatehokkuusluokka on A+ (tehokkuus merkitsee käytännössä pientä energiankulutusta eli alhaisia käyttökuluja = pienempää sähkölaskua).
  • Käyttöikä 25 000 tuntia (noin 25 vuotta).
  • Sytytys- ja sammutuskerrat ovat suhteessa käyttöikään eli 25 000 tuntia palavan lampun tulee kestää vähintään 25 000 sytytystä ja sammutusta. Tilaan, jossa lamppua sytytetään ja sammutetaan usein, lampun pitää kestää 50 000 sytytyskertaa.
  • Värisävy on omien toiveiden ja käyttötarpeen mukainen. Lamppu tuottaa lämpimän valkoista valoa, kun sen värilämpötila on 2 700-3 200 kelviniä (K).
  • Värintoistokyky eli Ra-indeksi on vähintään 80. Ledien värintoistoindeksi on pienempi kuin hehkulamppujen. Tämä johtuu siitä, että värintoistoindeksiä määriteltäessä vertailuvalonlähteenä on käytetty hehkusäteilijää, jollainen hehkulamppu juuri on. Parhaimmilla ledilampuilla värintoistokyky on jopa 95 Ra (hehkulampuilla 100).

Edellä mainitut kriteerit pohjautuvat eurooppalaisessa Premium Light -hankkeessa tehtyyn markkinaselvitykseen sekä eurooppalaisten laatuvaatimusten vertailuun.

asiantuntija Päivi Suur-Uski
puh. 0424 281 243, paivi.suur-uski@motiva.fi

Tietoa tehokkaista ja laadukkaista lampuista:

www.lampputieto.fi
Motivan Lampputieto.fi -palvelu auttaa lampun valinnassa.