Tiedotteet 2013

7.10.2013 13.00

Lampunvalintakone valitsee valaisimeesi oikean lampun

Tuttu Lampputieto-sivusto opastaa nyt valitsemaan sopivan ja energiatehokkaan lampun kotiin. Lampunvalintakone-palvelu suosittelee lamput valaisimen tyypin, ominaisuuksien ja käyttöpaikan perusteella. Erittäin energiatehokkaita ja pitkäikäisiä led-lamppuja on jo lähes kaikkiin käyttökohteisiin. Valitsemalla ledilampun säästää kymppejä lampun käyttöiän aikana.

Kauppojen lamppuhyllyillä on valinnanvaraa, mutta ominaisuuksiltaan sopivimman ja energiatehokkaimman tuotteen löytäminen voi tuottaa kuluttajalle päänvaivaa. Eri käyttökohteissa lampulta vaaditaan erilaisia ominaisuuksia, kuten himmennettävyyttä, nopeaa syttymistä tai toimintavarmuutta vaihtelevissa käyttöolosuhteissa.

– Ledit sopivat useimpiin käyttökohteisiin, ja ovat pitkäikäisyytensä ja energiatehokkuutensa ansiosta erinomaisia valintoja. Himmennyskäytössä ledi ei ole yhtä varma vaihtoehto kuin halogeenilamppu, ja saunaan sekä avokupuisiin ulkovalaisimiin suosittelemme halogeenia, asiantuntija Päivi Suur-Uski Lampputieto-sivustoa ylläpitävästä Motiva Oy:stä sanoo.

Ledit ovat vielä selvästi kalliimpia kuin muut lamput, mutta etenkin halogeenikohdelamppujen vaihtaminen on lopulta myös kannattavaa: esimerkiksi kymmenen halogeenikohdelampun vaihtaminen ledispotteihin kartuttaa kymmenessä vuodessa noin 500 euron säästöt. Halogeenit sijoittuvat tyypillisesti C-energiatehokkuusluokkaan ja parhaat ledit A+ -luokkaan.

– Lisähyötyä ledeistä on pitkän käyttöiän ansiosta niissä valaistuskohteissa, joissa lampun lampun vaihtaminen on hankalaa, Suur-Uski kertoo.

Valintakone ja pakkausmerkinnät apuna

Lamppu on parasta valita aina valaisinkohtaisesti, jotta välttyy virhehankinnoilta. Lampputiedon lampunvalintakone johdattelee oikeaan ratkaisuun muutaman kysymyksen avulla. Päivi Suur-Uski muistuttaa, että yksityiskohtaisempaa tietoa lampun ominaisuuksista saa lampun pakkaustiedoista.

– Pakkauksesta kannattaa tarkistaa ainakin energiamerkintä sekä lampun tuottaman valon määrä, joka ilmaistaan lumenarvolla. Esimerkiksi 60-wattista hehkulamppua vastaavan valon saa ledilampusta, joka tuottaa noin 800 lumenia.

Hyvän led-lampun tunnistaa siitä, että sen energiatehokkuus on luokkaa A+, käyttöikä vähintään 25 000 tuntia ja valon värisävy lämpimän valkoinen 2700–3200 kelviniä.

Vertailutietoa lampuista tarjoavat myös markkinoiden energiatehokkaimmat tuotteet listaava Topten-suomi.fi -verkkopalvelu, Kuluttajalehden testipankki sekä uusimpana eurooppalaisen Premium Light -hankkeen vertailutyökalu markkinoiden kärkipään tuotteista.

Energiatehokas valaistus on yksi Valtakunnallisen Energiansäästöviikon pääteema viikolla 41. Viikko käynnistyi tänään 7.10. ja päivän teema- ja menovinkkinä on "Uutta valoa elämään".

Kampanja kannustaa kaikkia suomalaisia tarkastelemaan omia energiankäyttötottumuksiaan ja tekemään energiaviisaita valintoja niin työssä, kotona kuin liikenteessäkin.

Energiansäästöviikon uutisointia ja tapahtumia voi seurata verkossa:

www.energiansäästöviikko.fi

www.facebook.com/energiansaastoviikko