Tiedotteet 2013

28.2.2013 12.00

Lisää energiaosaamista rakennustyömaille – kansallinen etenemissuunnitelma valmistumassa

Työmaille tarvitaan rakennushankkeen kaikkiin vaiheisiin päteviä ammattilaisia toteuttamaan rakennuksiin suunniteltua energiatehokkuutta. BUILD UP Skills Finland -hankkeessa laaditaan kansallinen etenemissuunnitelma (roadmap), jossa kuvataan rakennustyömailla toimivien eri ammattiryhmien osaamistarpeita uusien energiatehokkuusvaatimusten toteuttamiseksi. Etenemissuunnitelman luonnos on valmistunut kommentoitavaksi.

Toimi nyt ja vaikuta rakennusalan tulevaisuuteen!

Oikean tiedon, osaamisen ja laadukkaan toteutuksen avulla voidaan varmistaa, että rakennukseen suunniteltu energiatehokkuus toteutuu myös käytännössä. Jotta etenemissuunnitelmaan saadaan kaikkien rakennusalalla toimivien ja kouluttajien näkemys, on se kommentoivana Motivan verkkosivuilla:
BUILD UP Skills Finland

”Toivomme, että kaikki rakentamisen laatuun vaikuttavat tahot tuovat esille näkemyksensä siitä, mitä osaamista rakennustyössä tulevaisuudessa tarvitaan ja miten se varmistetaan. Lisäksi toivomme näkemyksiä etenemissuunnitelman painopistealueista ja kannanottoja siihen, kuinka toimenpiteet toteutetaan”, hankkeen ohjausryhmässä vaikuttava asiamies Juha Mäntynen Rakennusteollisuus RT ry:stä kertoo.

Etenemissuunnitelman luonnoksen laatinut yliassistentti Olli Teriö Tampereen teknillisestä yliopistosta kehottaa: ”Nyt on oikea hetki kertoa näkemyksiä suunnitelmaan, johon on koottu energiatehokkuutta edistävät sekä osaamista ja ammattitaitoa kehittävät suuntaviivat. Aikaa kommentoida on perjantaihin 15.3.2013 asti!”.

Jokaisella toimijalla on merkittävä rooli

Vuoden 2013 huhtikuussa julkistettavan kansallisen etenemissuunnitelman tavoitteena on saada aikaan rakentamisen toimintakulttuurissa laatukeskeinen koulutus- ja muutosprosessi, johon ovat sitoutuneet kaikki rakennusalan keskeiset toimijat, koulutusorganisaatiot, henkilö- ja yritystason yhdistykset sekä edunvalvontajärjestöt.

“Energiatehokkuuden lisääminen on rakennusalan yhteinen tavoite ja mahdollisuus. Jokaisella toimijalla on merkittävä rooli osaamisen kehittämisessä”, muistuttaa johtava asiantuntija Tapio Jalo Motivasta.

Suunnitelman laatiminen käynnistettiin syksyllä 2012 ja sen keskeisiä kohtia ja linjauksia käsiteltiin marraskuussa pidetyissä työpajoissa Helsingissä ja Oulussa.

yliassistentti, Olli Teriö, Tampereen teknillinen yliopisto,
olli.terio@tut.fi, puh. 040 849 0295

rehtori Pertti Kokki, RATEKO,
pertti.kokki@rateko.fi, puh. 050 547 2429

BUILD UP Skills on EU:n Intelligent Energy Europe (IEE) -ohjelman hanke, joka toteutetaan 30 maassa. Suomessa koordinaattorina toimii Motiva ja siinä ovat lisäksi mukana Työtehoseura TTS, Rakennusteollisuuden koulutuskeskus RATEKO ja Amiedu. Hankkeen ohjausryhmässä ovat mukana: ympäristöministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, Opetushallitus, Rakennusteollisuus ry sekä Rakennusliitto.