Tiedotteet 2013

29.11.2013 10.00

Markkinoille energiatehokkaampia astian- ja pyykinpesukoneita

Myyntiin tulevien kotitalouksien astian- ja pyykinpesukoneiden energiatehokkuusvaatimukset kiristyvät ensi sunnuntaina eli 1.12.2013 alkaen. Pyykinpesukoneisiin tulee lisäksi 20 °C:n pesuohjelma pakolliseksi. Samalla on tarkasteltu pyykkäyksen vedenkäyttöä sekä astianpesukoneissa kuivauksen energiatehokkuutta.

Uudet energiatehokkuusvaatimukset näkyvät kuluttajalle tutusta energiamerkinnästä. Käytännössä energiatehokkuusluokka kiristyy yhden pykälän verran. EU-maissa yhtenäinen energiamerkintä antaa luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa kotitalouslaitteiden energiankulutuksesta. Tiedot perustuvat valmistajien standardin mukaisesti mittaamiin tuloksiin.

– Se, kuinka paljon uudet laitteet säästävät kotona energiaa, riippuu lopulta käyttötavoista. Matalat pesulämpötilat ja lyhyet pesuohjelmat vähentävät niin sähkön kuin vedenkin käyttöä. Nähtäväksi jää, onko kuluttajilla esimerkiksi 20 asteen pyykinpesuohjelmalle käyttöä niin, että pyykin pesutuloksesta ei joudu tinkimään, asiantuntija Päivi Suur-Uski Motiva Oy:stä sanoo.

Energian- ja vedensäästössä varmoja niksejä ovat juuri omien käyttötottumusten hiominen säästeliäiksi: pese täysiä koneellisia, hyödynnä laitteen eko-ohjelmia ja puhdista kone säännöllisesti. Uusi matalan lämpötilan pesuohjelma soveltuu esimerkiksi lasten kuravaatteiden puhdistukseen. Uutta laitetta hankkiessa kannattaa vertailla energiatehokkuuden lisäksi myös eri mallien ominaisuuksia, ja ostaa omia käyttötarpeita vastaava, sopivan kokoinen laite.

Energiatehokkuusvaatimukset ovat tehonneet

Kodin laitteiden ja valaistuksen sähkönkäyttö ei ole viime vuosina kasvanut, vaikka viihde-elektroniikkaa ja muita sähkölaitteita hankitaan ja käytetään yhä enemmän. Lisääntynyttä käyttöä kompensoivat kotitalouslaitteiden aiempaa parempi energiatehokkuus. Suomalaisten sähkönkäyttöä on selvitetty työ- ja elinkeinoministeriön, Sähköturvallisuuden edistämiskeskuksen ja Energiateollisuus ry:n rahoittamassa Kotitalouksien sähkönkäyttö 2011 -tutkimuksessa.

– Laitteiden energiankulutuksen vähentäminen on onnistunut hyvin ekosuunnitteluvaatimuksilla. Mukaan on otettu joidenkin tuoteryhmien kohdalla myös muita ympäristönäkökulmia. Esimerkiksi vedenkäyttöön liittyvät vaatimukset ovat mukana joissakin tuoteryhmissä, asiantuntija Riitta Lempiäinen Motivasta sanoo.

EcoDesign-direktiivi määrittelee energiaa käyttävien tuotteiden suunnittelun ja tuotekehityksen ekologiset vaatimukset. Tavoitteena on ympäristönäkökohtien ja elinkaariajattelun integrointi tuotteiden suunnitteluvaiheessa. Direktiivillä edistetään kestävää kehitystä parantamalla energiatehokkuutta ja ympäristönsuojelun tasoa sekä samalla energiahuoltovarmuutta.

Sisämarkkinoiden luominen vihreille tuotteille

EU-tasolla on käynnistynyt tänä vuonna yhdessä erilaisten vapaaehtoisten sidosryhmätoimijoiden kanssa kolme vuotta kestävä pilotointivaihe, jossa valituille tuoteryhmille ja sektoreille pyritään määrittelemään niiden tärkeimmät ympäristönäkökohdat.

– Tarkastelun kohteena on koko tuotteen elinkaari. Kysymyksessä on kunkin tuotealueen osalta monimuotoinen kokonaisuus, jossa kriteeri- ja indikaattorityö tulee edellyttämään jonkin verran selvittämistä, Riitta Lempiäinen toteaa.

Uudet energiatehokkuusvaatimukset lyhyesti:

Astianpesukone:
  • leveys yli 45 cm, energiatehokkuusluokka vähintään A+
    • nimelliskapasiteetti vähintään 8 astiastoa, kuivaustehokkuusluokka A
  • leveys alle 45 cm, energiatehokkuusluokka A
    • nimelliskapasiteetti enintään 7 astiastoa, kuivaustehokkuusluokka B

Pyykinpesukone:
  • 20 °C:n pesuohjelma pakollinen
  • vähintään 4 kg:n kapasiteetin laitteissa energiatehokkuusluokka A+
    • enimmäismäärä vedenkulutukselle nimelliskapasiteetti (kg x 5 + 35 litraa), esimerkiksi 5 kg pyykkikoneella 5 kg x 5 + 35 = 60 eli vedenkulutus pesuohjelman aikana saa olla enintään 60 litraa vettä

Kotitalouslaitteiden energiatehokkuusvaatimukset ja energiamerkintä:
Päivi Suur-Uski, Motiva Oy, puh. 044 300 1369, paivi.suur-uski@motiva.fi