Tiedotteet 2013

30.7.2013 10.00

Motiva seuraa Villa ISOVERin energiankulutusta Hyvinkään asuntomessujen jälkeen

Hyvinkään asuntomessujen kohde 17 Villa ISOVER edustaa hyvin suomalaista energiatehokasta pientalorakentamista. Energiatehokkuudeltaan talo on A-luokkaa, E-luku on 55. Villa ISOVER on yksi Motivan Energiatehokas koti -hankkeen seurantakohteista.

Villa ISOVER perustuu nollaenergiatalon suunnittelukilpailun voittaneeseen suunnitelmaan ja sen energiatehokkuusratkaisut ovat sekä rakenteellisia että järjestelmäteknisiä. Talo on rakenteeltaan lähes passiivitasoa; eristystaso on erittäin hyvä ja ikkunat energiatehokkaat. Ilmanvaihdon hyötysuhde on korkea.

Talossa hyödynnetään monipuolisesti uusiutuvaa energiaa. Maalämpö tuottaa talon lämmön, aurinkokeräimillä lämmitetään käyttövettä ja aurinkopaneelit tuottavat sähköä yli oman tarpeen; yli 75 % sähköstä syötetään sähköverkkoon. Varaava takka antaa lisälämpöä talvipakkasiin.

Rakenteiltaan energiatehokas talo ja uusiutuvan energian hyödyntäminen ovat avainasemassa talon energiatehokkuusluokkaa määritettäessä. Villa Isoverin energiatehokkuusluokka on A ja sen E-luku on vain 55 kWhE/a. Rakentamismääräysten mukaan rakentaen energiatehokkuus olisi C-luokkaa. Villa ISOVERin energiatodistukseen voi tutustua messujen ajan itse kohteessa.

Villa ISOVER seurantakohteena Motivan Energiatehokas koti -hankkeessa

Motivan Energiatehokas koti -hanke on seurannut Villa ISOVERin suunnittelua ja rakentamista alusta asti. Seuranta tulee jatkumaan myös messujen jälkeen: taloon on asennettu lukuisia mittareita, jotta myös asumisvaiheen energiankulutuksesta saadaan kattavaa tietoa. Seurannassa on sekä lämmön- että sähkönkulutus.

Kohteen seurantatiedot löytyvät täältä:
www.energiatehokaskoti.fi/villaisover

Seurannan avulla saadaan tietoa sekä eri toteutusratkaisujen toimivuudesta että talon toteutuneesta kulutuksesta. Villa ISOVERin kohdalla tietoa saadaan myös aurinkosähköjärjestelmän tuotosta. Energiatehokas koti -hankkeen seurantakohteiden tiedot sekä paljon muuta energiatehokkaasta rakentamisesta löytyy hankkeen verkkosivuilta: www.energiatehokaskoti.fi

Kysy rakentamisesta – Motivan asiantuntija Villa Isoverissa ti 6.8.

Motivan rakentamisen asiantuntija Sami Seuna on Villa ISOVERissa tiistaina 6.8. esittelemässä rakennuksen energiaratkaisuja sekä kohteen tulevaa seurantahanketta ja kertomassa energiatehokkaasta rakentamisesta yleensä. Sami Seuna on paikalla kohteessa klo 12-15.

Villa Isover:
Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy
Jussi Jokinen
puh. 0207 75 5310, jussi.jokinen@saint-gobain.com

Energiatehokas koti -hanke:
Sami Seuna
puh. 040 846 0281, sami.seuna@motiva.fi

Taustatietoja

Energiatehokas koti -hanke

Motivan käynnistämän Energiatehokas koti -hankkeen päätavoitteena on edistää lähes nollarakentamisen yleistymistä Suomessa. Hanke keskittyy lähes nollaenergiatason uudispientalojen suunnitteluun ja rakentamiseen sekä olemassa olevien pientalojen energiankäytön tehostamiseen. Hanke kokoaa tietoa suunnittelun tueksi ja kertoo miten hyvin suunnitteluvaiheessa asetetut tavoitteet saavutetaan.

Hankkeen kohderyhmiä ovat pientalon rakentamista suunnittelevat kuluttajat, kuntien rakennusvalvontaviranomaiset sekä suunnittelijat ja urakoitsijat. Energiatehokas koti -hankkeessa on mukana lukuisia taloteollisuuden ja talotekniikka- sekä energia-alan toimijoita. Hankkeen päätukija on ympäristöministeriö.

Energiatodistukset ovat uudistuneet 1.6.2013

Rakennuksen energiatodistus perustuu nykyään sekä uudis- että olemassa olevissa kohteissa rakennuksen kokonaisenergiankulutukseen, joka esitetään E-luvulla (kWhE/a). Kokonaisenergiankulutuksessa otetaan huomioon niin rakennuksessa käytettävä energia kuin sen ostoenergiankulutus. Uusiutuvan energian hyödyntäminen vähentää ostoenergian määrää, joten se osaltaan parantaa talon E-lukua.

Energiatodistukset muuttuivat 1.6.2013, kun uusi laki rakennusten energiatodistuksesta tuli voimaan. Tietoa uusista energiatodistuksista, niiden käytöstä sekä laatimisesta löytyy Motivan energiatodistusten neuvontapalvelusta: www.motiva.fi/energiatodistus.

Motiva tarjoaa neuvontaa puhelimitse, verkossa ja sähköpostitse. Neuvontapalvelu on toteutettu ympäristöministeriön toimeksiantona.