Tiedotteet 2013

9.10.2013 9.00

Motivalta lämmitysvaihtoehtojen vertailuun työkalu

Lämmitysmuodon valinta on yksi uuden pientalon rakentajan suurista valinnoista. Valinta riippuu monesta tekijästä kuten mm. talon asukkaista, saatavilla olevista lämmönlähteistä sekä hankinta- ja käyttökustannuksista. Motivan julkaisema lämmitysvaihtoehtojen vertailulaskuri antaa mahdollisuuden vertailla kannattavia vaihtoehtoja niin uudis- kuin olemassa olevassa omakotitalossa.

Vertailutyökalussa on ennalta valittu vertailtavaksi vain kannattavat lämmitysvaihtoehdot ja -yhdistelmät. Mukana ovat peruslämmönlähteet – sähkö, kaukolämpö ja öljy – sekä eri lämpöpumput ja pellettilämmitys. Yhdistelmiä voi rakentaa muun muassa lisäämällä vaihtoehtoihin tulisijan, ilmalämpöpumpun sekä aurinkolämmityksen.

– Jotkut eri lämmitysmuotojen yhdistelmät ovat yksinkertaisesti kannattavuudeltaan huonoja ratkaisuja joten niiden vaihtoehtojen rajaaminen pois selkeyttää vertailua. Laskuri antaa käyttäjälle tietoa oikeasti kannattavista ja toteuttamiskelpoisista järjestelmistä, painottaa asiantuntija Sami Seuna Motiva Oy:stä.

Työkaluun syötetään lähtötiedot omasta talosta ja valitaan ne lämmitysmuotojen yhdistelmät joita halutaan vertailla. Vertailu näyttää eri vaihtoehtojen kustannukset vuosittain sekä halutulle aikajaksolle. Kustannusvertailun laskelmat perustuvat oletusarvoihin ja laskelmat on tehty 150 m2 kokoiselle omakotitalolle. Asiantunteva käyttäjä voi muuttaa laskurissa monia lähtöarvoja ja saada siten tarkemman lopputuloksen. Työkalun antama arvio on kuitenkin suuntaa-antava joten lämmitysjärjestelmää hankittaessa päätöksen teon perustaksi rakentaja pyytää aina tarjoukset toimittajilta.

Asumisen energiankäyttöön voi itse vaikuttaa: ennakkolaskelmista viisastuneena oman kodin energiankäyttöä on syytä seurata ja hakea aktiivisesti ratkaisuja, joilla oma energiankäyttö ja siitä aiheutuneet kustannukset pysyvät aisoissa energianhintojen noustessa.

Lämmitysvaihtoehtojen vertailulaskuri löytyy verkosta osoitteesta: www.lammitysvertailu.eneuvonta.fi

Laskuri on laadittu osana Motivan koordinoimaa kuluttajien energianeuvontaa ja sen ovat tuottaneet Motiva, Keski-Suomen Energiatoimisto sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Laskuri pohjautuu Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Jyväskylä Innovation Oy:n ja VTT:n tekemään Heating Tool -laskuriin, joka laadittiin osana EU:n IEE-ohjelman BioHousing-hanketta.

asiantuntija Sami Seuna, Motiva Oy,
puh. 0424 281 220, sami.seuna@motiva.fi

Kuluttajien energianeuvonta osallistuu Valtakunnallisen Energiansäästöviikon viettämiseen viikolla 41. Kampanja kannustaa kaikkia suomalaisia tarkastelemaan omia energiankäyttötottumuksiaan ja tekemään energiaviisaita valintoja niin työssä, kotona kuin liikenteessäkin. Energiansäästöviikon uutisointia ja tapahtumia voi seurata verkossa: www.energiansäästöviikko.fi,  sekä twitterissä @MotivanESV, #MotivanESV.