Tiedotteet 2013

10.7.2013 11.00

Narulla vai rummussa? Pyykin kuivauksella on väliä

Nyt pyykki kannattaa viritellä ulos, sillä se on energiatehokkain tapa kuivattaa tekstiilit. Pyykinpesu ja -kuivaus on aina ajankohtainen ja arkinen aihe, joka ei tunne loma-aikoja. Asiantuntija muistuttaa, että vaatteita tuulettamalla pesuväliä voisi pidentää.

Suomalaisissa kotitalouksissa pestään pyykkiä noin kaksisataa kertaa vuodessa, siis keskimäärin neljästi viikossa, joten ei ole yhdentekevää miten tekstiilejä käsitellään. Energiatehokkaimmin pyykki kuivuu ulkona narulla, lämpöpumpputoiminen kuivausrumpu on hyvä kakkonen.

Kesäaikaan pyykki kannattaa kuivattaa ilmaisella energialla ulkona. Ulkoilmassa pyykki saa raikkaan tuoksun ja kuivuminen on nopeaa. Pyykinkuivaustelineet voi nostaa pihalle tai parvekkeelle ja hyödyntää aurinkoa ja tuulta pyykkien kuivaukseen. Siitepölyallergioista kärsivien kannattaa kuitenkin välttää siitepölyaikaan ulkona kuivattamista.

– Suomalaiset ovat ehkä liiankin ahkeria pyykkäreitä. Kaikkia vaatteita ei tarvitsisi pyykätä lyhyen käytön jälkeen. Jatkuva peseminen myös kuluttaa tekstiilejä. Tuulettaminen pidentää vaatteiden käyttöikää ja samalla säästyy pesuun ja kuivatukseen kuluvaa energiaa, asiantuntija Elina Ovaskainen Motiva Oy:stä kehottaa.

Lämpöpumpputoimiset kuivausrummut energiatehokkaimpia

Uudet lämpöpumpputekniikalla toimivat kuivausrummut ovat tehokkain tapa kuivattaa pyykki sisällä. Lämpöpumpputoimisten kuivausrumpujen kulutus on 50–70 % pienempi verrattuna perinteisiin, ilman avulla kosteuden tiivistäviin kuivausrumpuihin.

Lämpöpumpputoimisessa kuivausrummussa vesihöyry tiivistyy vedeksi laitteessa olevan kylmäaineen avulla. Käyttöympäristön lämpeneminen ei lisää laitteen energiankulutusta toisin kuin ilman avulla tiivistävien kuivausrumpujen kohdalla tapahtuu.

Lämpöpumppukuivausrummut päihittävät energiatehokkuudessa jopa narukuivauksen kylpyhuoneessa, jossa olosuhteet ovat useimmiten kosteat suihkussa käyntien ja puutteellisen ilmanvaihdon vuoksi. Jos pyykki kostuu kesken kuivumisen, haihdutettava vesimäärä kasvaa ja aiheuttaa jopa kaksinkertaisen lämpöenergiankulutuksen narukuivauksessa.

Kuivausrummuilla uusi EU-energiamerkki

Tietoa kuivausrumpujen energiankulutuksesta saa energiamerkinnästä. Se uusiutui keväällä 2013, kun käyttöön otettiin uusi EU-energiamerkki. Kuivausrummut luokitellaan energiatehokkuuden mukaan A+++ - D-luokkiin. Nykyisin perinteinen kondensoiva kuivausrumpu on energialuokkaa B, lämpöpumpputoiminen kuivausrumpu A-luokkaa ja yleensä parempaa.

Vinkkejä pyykinpesuun ja -kuivaukseen:

• Lajittele pyykit värien sekä materiaalien mukaan ja pese pesuohjeen mukaisessa lämpötilassa. Hiki ja rasva lähtevät vasta 60 asteessa.
  • Käsittele tahrat ennen pesua.
  • Pese täysiä koneellisia.
  • Käytä niin suurta linkousnopeutta kun tekstiilit sallivat, sillä hyvin lingottu pyykki kuivuu nopeammin.
  • Oio vaatteet hyvin ennen narukuivausta. Ruttuisten vaatteiden kuivaus kestää kauemmin ja pyykkiä on hankalampi käsitellä kuivana.
  • Jos silität vaatteet, ota ne narulta tai kuivausrummusta hieman kosteina, kosteat vaatteet siliävät helpommin kuin kuivat. Kuivausrummussa pyykin saa 30 % vähemmällä sähköllä silityskuivaksi kuin kaappikuivaksi.
  • Monesti pelkkä tuulettaminen riittää, jolloin koneellinen vesipesu on turhaa.

Elina Ovaskainen, asiantuntija
puh. 0424 281 257, elina.ovaskainen@motiva.fi