Tiedotteet 2013


28.11.2013 8.00

Sää viilenee, aloita moottorin esilämmitys!

Talvi tekee tuloaan, joten auton esilämmitys kannattaa ottaa taas jo tavaksi. Liioittelua ei tarvita: sopivan esilämmitysajan ratkaisee ulkoilman lämpötila.

Vältä hukkalämmitystä

Liian pitkä lämmitys menee hukkaan. Tuoreen VTT:n tutkimuksen mukaan moottorin esilämmityksestä ei nykyisissä autoissa ole juurikaan hyötyä yli 0 °C lämpötiloissa. Sisätilanlämmitintä ei käytännössä koskaan kannata pitää päällä yli kahta tuntia. Eniten hyötyä sisätilan lämmityksestä on pienillä pakkasilla, jolloin kosteus tiivistyy ja jäätyy kovaksi kalvoksi auton laseihin.
Suositeltava esilämmitysaika
Esilämmitetystä autosta tulee mahdollisimman vähän pakokaasuja omaan ja esimerkiksi päiväkodin pihaan. Myös liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun liikkeelle lähdettäessä lasit ovat huurteettomia ja matkustamo lämmin. Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän, mitä vanhempi auto on, mutta sisätilanlämmittimen harkitsematon käyttö syö säästöjä.

Vinkkejä:
  • Lämmittimen yhteydessä kannattaa käyttää ajastinta, joka kytkee virran päälle halutuksi ajaksi.
  • Polttoainetoiminen lämmitin kuluttaa akkusähköä. Siksi akun varaustila alenee hiljalleen, jos ajetaan lähinnä lyhyitä matkoja. Akun tyhjenemisen voi helpoiten estää joko ajamalla esilämmityksen jälkeen vähintään yhtä kauan kuin polttoainetoiminen lämmitin on ollut päällä tai käyttämällä esilämmityksen aikana erillistä akun ylläpitolaturia.
  • Polttoainelämmitintä käytettäessä lämmityslaite kannattaa ajon päätteeksi säätää täydelle teholle 20-30 sekuntia ennen moottorin sammuttamista. Säädä myös puhallin 1- tai 2-teholle. Näin varmistat ilman kierron esilämmityksen aikana ja sisätilat lämpenevät hyvin.
  • Akkuvaraajan käyttö parantaa auton käyttövarmuutta ja pidentää akun kestoikää talviolosuhteissa.

Kylmäkäytön vähentäminen kannattaa:

  • Häkä-, hiilivety- ja typenoksidi- ja hiukkaspäästöt alenevat. Hiukkaspäästöt vähenevät erityisesti suoraruiskutteisissa bensiiniautoissa ja niissä dieselautoissa, joissa ei ole hiukkassuodatinta (suurin osa Euro 4- ja sitä vanhemmista dieselautoista).
  • Liikenneturvallisuus ja matkustusmukavuus paranevat, koska esilämmitetty moottori tuottaa nopeammin lämpöä matkustamoon.
  • Ei tarvita tyhjäkäyntiä moottorin lämmittämiseksi.
  • Moottorin kuluminen vähenee ja käynnistyvyys kovilla pakkasilla paranee.
  • Jos flexfuel-autossa käytetään korkeaseosetanolia (E85), esilämmitetty auto käynnistyy myös kovilla pakkasilla.
  • Dieselautojen hiukkassuodattimen tukkeutumisriski pienenee.
  • Hybridiautossa esilämmitys vähentää polttomoottorin käyntiaikaa. Lataushybridiä voidaan ajaa enemmän verkosta ladatulla sähköllä, koska moottori ei käy turhaan.

Lisätietoja:

Motiva Oy
johtava asiantuntija Vesa Peltola
puh. 040 568 7145, vesa.peltola@motiva.fi

Trafi
erityisasiantuntija Keijo Kuikka
puh. 029 5345 518, keijo.kuikka@trafi.fi

Motivan julkaisu:
Vältä kylmäkäynnistystä, muista esilämmitys

VTT:n tutkimusraportti:
Henkilöauton moottorin esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen – VTT-R-06328-13 (pdf) (2.4 MB)


Palaa otsikoihin



Sivua päivitetty viimeksi 11.10.2017

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.