Tiedotteet 2013


4.4.2013 9.00

TEM ja Motiva: Energianeuvonnalla kotitalouksien ilmastovaikutukset laskuun

Kotitalouksien ilmastovaikutukset syntyvät valtaosin asumisesta ja lämmityksestä, kulkemisesta ja ruoasta. Nämä muodostavat myös merkittävän osan päästökaupan ulkopuolisen sektorin päästöistä. Työ- ja elinkeinoministeriön tuella käynnistynyt kuluttajien energianeuvonta auttaa suomalaisia säästämään energiaa ja vähentämään arjen ilmastovaikutuksia. Valtakunnallisesti toimintaa koordinoi Motiva Oy.

Energiankäytöstä aiheutuvien ilmastovaikutusten vähentäminen on suomalaisten yhteinen haaste kaikilla sektoreilla, myös kotitalouksissa. Nopea ja vaikuttava keino on säästää energiaa vähentämällä turhaa kulutusta. Kuluttajat tarvitsevat tietoa, joka auttaa heitä tekemään myös energianäkökulman huomioivia hankintapäätöksiä.

– Kuluttajat ja kuluttajatoimien ohjaus ovat mukana myös tuoreessa kansallisen energia- ja ilmastostrategian päivityksessä. Koordinoitu valtakunnallinen neuvonta vastaa osaltaan strategian tavoitteeseen lisätä ja koota yhteen opastusta, työkaluja ja parhaita käytäntöjä kulutuksen energia- ja materiaalitehokkuuden parantamiseksi sekä uusiin ratkaisuihin kannustamiseksi, ylitarkastaja Annukka Saari TEM:stä sanoo.

– Erityisen suuri haaste on tavoittaa kuluttajat niissä tilanteissa, joissa he ovat tekemässä kauaskantoisia omaan talouteen ja energiankäyttöön liittyviä päätöksiä. Rakentaminen ja remontointi, kodin lämmitysmuodon vaihto ja esimerkiksi uuden auton hankinta ovat pitkäaikaisia investointeja ja samalla energiankulutukseen vaikuttavia päätöksiä, yksikönpäällikkö Päivi Laitila energianeuvontaa koordinoivasta Motivasta muistuttaa.

Neuvontaa kattavasti, kaikille

Kotitalouksille suunnattu energiatieto on hajallaan ja vaikeasti löydettävissä. Kuluttajien on myös vaikea arvioida eri tietolähteiden luotettavuutta. Uusi eneuvonta.fi-portaali tarjoaa tietoa eri aihealueilta sekä kokoaa luotettavat tietolähteet yhteen osoitteeseen.

– Portaalista kuluttaja pääsee nyt helposti luotettavan tiedon lähteille. Ja jos verkkopalveluista ei löydy apua, kuluttaja voi sitä kautta lähettää kysymyksen asiantuntevalle energianeuvojalle tai etsiä lähimmän energianeuvojan yhteystiedot, Laitila kertoo.

Kuluttaja saa opastusta järkevään energiankäyttöön myös lähipalveluna 17 alueelliselta energianeuvojalta ja valtakunnallisesta neuvontapuhelimesta. Neuvontaa annetaan rakentamiseen, remontointiin ja lämmitystapavalintoihin, asumisen energiankulutukseen sekä liikkumiseen.

– Neuvonnan kehittämisessä on ollut tärkeä varmistaa valtakunnallinen kattavuus ja saavutettavuus. Lisäksi alueellinen neuvontatyö tuo tarpeellista paikallistuntemusta, tukee elinvoimaisuutta ja energia-alan toimijoiden verkottumista maakunnissa. Lähipalvelu on monelle suomalaiselle tärkeä luotettavuudenkin kriteeri, Saari toteaa.

Energianeuvonnan kehittäminen käynnistyi Suomessa TEM:n ja Sitran yhteisrahoituksella vuonna 2010, jolloin neuvontatoimia pilotoitiin 14 hankkeessa. Saman vuoden lopussa TEM nimitti Motivan kuluttajien energianeuvonnan valtakunnalliseksi koordinaatiokeskukseksi. Motiva ylläpitää portaalia, tukee alueellisia neuvojia kehittämällä työkaluja ja koulutusta sekä kehittää seurantajärjestelmiä neuvonnan vaikuttavuuden arvioimiseksi.

Lisätietoja valtakunnallisesta kuluttajien energianeuvonnasta

Kuluttajien energianeuvonta – Apua arjen energiapäätöksiin

www.eneuvonta.fi

  • Tietoa järkevään energiankäyttöön ja linkit luotettaviin tietolähteisiin
  • Etsi lähin neuvoja
  • Kysy & keskustele

Soita energianeuvojalle (8.4.2013 alkaen)

puh. 029 0300 320*

  • Rakentaminen ja remontointi
    ma klo 9-12, ke klo 13-16
  • Asumisen energiankäyttö
    ti klo 9-12, to klo 13-16

*Puhelun hinta 0,0835 €/puhelu + pvm/mpm.



Palaa otsikoihin



Sivua päivitetty viimeksi 9.8.2017

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.