Tiedotteet 2013

3.7.2013 10.00

Uusiutuvan energian järjestelmien asentajat voivat nyt saada sertifikaatin

Uusiutuvan energian laiteasentajien ja alan toimijoiden osaamista kehitetään Suomessa määrätietoisesti. Mukana kehitystyössä ovat uusiutuvan energian valtakunnalliset yhdistykset, täydennyskoulutukseen erikoistuneet oppilaitokset sekä Motiva Oy ja ympäristöministeriö.

Euroopan unionin uusiutuvan energian käyttöä edistävän direktiivin (niin sanottu RES-direktiivi 2009/28/EY) mukaisesti Suomessa on luotu vapaaehtoisuuteen pohjautuva sertifiointi- ja koulutusjärjestelmä, joka on tarkoitettu aurinkolämpö- ja aurinkosähkö-, biolämpö-, lämpöpumppu- ja pellettiasentajille, joille on jo aiemmin järjestetty sertifiointiin tähtäävää koulutusta.

Sertifiointijärjestelmän mukaisessa lisä- ja täydennyskoulutuksessa asentajille ja muille alan toimijoille tarjotaan mahdollisuutta osoittaa pätevyytensä ja saada sertifikaatti. Koulutus koostuu kaikille tarkoitetusta yhteisestä kaksipäiväisestä koulutusjaksosta ja kaksipäiväisestä erikoitumisjaksosta sekä loppukokeesta. Loppukokeen hyväksytysti suorittanut asentaja, jolla on myös käytännön asennuskokemusta, saa sertifiointitodistuksen ja luvan käyttää sertifiointitunnusta.

– Kuluttajille tämä koulutus takaa ilman muuta asiantuntevampaa palvelua näissä uuden teknologian vaativissa asennustöissä, sanoo Motivan asiantuntija Milja Aarni.

Koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa käytetään parhaita asiantuntijoita. Tavoitteena on saada mukaan useita oppilaitoksia eri puolilta maata. Tällä hetkellä koulutusta tarjoavat muun muassa Amiedu, TTS Koulutus, Koulutuskeskus Sedu, Rovaniemen AMK ja Savon koulutuskeskusyhtymä Sakky.

Alan toimijoiden yhdessä luoman vapaaehtoisen sertifiointijärjestelmän toimivuutta valvoo uusiutuvan energian toimikunta, joka osallistuu koulutuksen suunnitteluun, loppukokeen tuottamiseen ja asentajarekisterin ylläpitoon. Motiva koordinoi toimikunnan työtä ja vastaa asentajarekisterin toiminnasta ja ylläpidosta.

Tiedossa olevat asentajien sertifiointikoulutukset:
  • TTS Koulutus: loka–marraskuu pellettiasentaja ja aurinkohybridiasentaja, www.tts.fi
  • Amiedu: syys–marraskuu, 2–3 sertifioitu lämpöpumppuasentajakoulutusta, www.amiedu.fi
  • Sakky: lokakuu, sertifioitu lämpöpumppuasentajakoulutus, www.sakky.fi

asiantuntija Milja Aarni
puh. 040 824 1711, milja.aarni@motiva.fi