Tiedotteet 2013

12.6.2013 8.00

Valitse kesällä joutsenmerkitty auton- tai veneenhoitotuote

Joutsenmerkki eli Pohjoismainen ympäristömerkki on tiukentanut kriteereitään auton- ja veneenhoitotuotteille. Uudet kriteerit asettavat vaatimuksia ja rajoituksia tuotteen kemialliselle koostumukselle, pakkaukselle, annostelulle ja tehokkuudelle.

Joutsenmerkin uusissa kriteereissä on tiukennettu muun muassa ympäristölle vaarallisia raaka-aineita koskevaa vaatimusta, tuotteessa ei sallita syöpää aiheuttavia, perimää vaurioittavia tai lisääntymiselle haitallisia aineita. Tuotteessa ei myöskään saa olla halogenoituja tai aromaattisia orgaanisia liuottimia, lineaarisia alkyylibentseenisulfonaatteja (LAS), alkyylifenolietoksilaatteja (APEO) ja alkyylifenolijohdannaisia (APD) eikä perfluorattuja ja polyfluorattuja alkyloituja yhdisteitä (PFAS). Nanomateriaalin lisääminen tuotteeseen on kielletty.

Joutsenmerkitty tuote on kuluttajalle helppo valinta

Kaupan hyllyillä on useita erilaisia joutsenmerkittyjä auton- ja veneenhoitotuotteita, joita valitsemalla kuluttajan on helppo tehdä kestäviä valintoja ympäristön puolesta. Uusien kriteerien mukaisia joutsenmerkittyjä tuotteita ovat muun muassa TM-Tradingin Autosafe 900 ja Oy Alfa-Kem Ab:n EKO SOL GREEN.

Lisätiedot:

Ympäristömerkintä
asiantuntija
Senja Forsman-Katainen
puh. 0424 281 407 ja 050 4690 952
senja.forsman-katainen@motiva.fi

Oy Alfa-Kem Ab
www.alfa-kem.fi

TM-Trading
www.tm-trading.fi

Pohjoismainen ympäristömerkki eli Joutsenmerkki on Pohjoismaiden virallinen ympäristömerkki. Se opastaa kuluttajia ympäristön kannalta parempiin ostopäätöksiin. Joutsenmerkin vaatimukset ovat tuoteryhmäkohtaisia ja vain ympäristön kannalta parhaat tuotteet voivat ne läpäistä. Vaatimukset ottavat huomion tuotteen koko elinkaaren. Jotta Joutsenmerkki jatkuvasti erottelisi ympäristön kannalta parhaat tuotteet muista, tiukennetaan vaatimuksia säännöllisesti. Tällä hetkellä merkinnän piirissä on 65 tuoteryhmää. Suomessa Joutsenmerkkiä hallinnoi Motiva Services Oy. Lisätietoa Joutsenmerkistä joutsenmerkki.fi