Tiedotteet 2013

4.10.2013 16.00

Valtakunnallinen Energiansäästöviikko 7.-13.10.2013 – Kolme yötä Energiansäästöviikkoon

Energiansäästöviikko pyörähtää käyntiin vain kolmen yön päästä, mutta vielä ei ole myöhäistä liittyä mukaan hyvään seuraan. Jo nyt mukana on 320 yritystä ja yhteisöä pienistä mikroyrityksistä globaaleihin suomalaisyrityksiin ja päiväkodeista kuntayhtymiin.

Energiansäästöviikko kannustaa suomalaisia viikolla 41 jo 17:ttä kertaa energian ja materiaalien järkevään käyttöön työssä, kotona ja liikenteessä. Kampanjaan ilmoittautuvat yritykset ja yhteisöt parantavat energia- ja materiaalitehokkuutta omassa toiminnassaan. Energiansäästöviikolla iloitaan onnistumisista, innostutaan uusista mahdollisuuksista ja eletään energiaviisasta arkea.

Energiansäästöviikko näkyy etenkin viettäjien omissa työyhteisöissä, joissa järjestetään koulutusta, aloitekampanjoita sekä tiedotetaan hyvistä käytännöistä ja saavutuksista. Monet viettäjät myös tarjoavat tietoa ja tsemppiapua henkilökunnalle, jotta energiansäästö ja kestävät kulutusvalinnat olisivat osa arkea myös kotona ja liikenteessä.

Yritykset ja yhteisöt voivat ilmoittautua energiansäästöviikon viettäjäksi aina viikon 41 loppuun saakka kampanjan verkkopalvelussa. Sinne on myös koottu tietoa ja kättä pidempää säästöviikon viettoon.

www.energiansäästöviikko.fi

Säästöviikon Facebook-seinä puhuttelee arjen energia- ja materiaalitehokkuudesta kiinnostuneita vinkkien, linkkien ja kannustusten avulla.

Uutisvirtaa voi seurata, jakaa ja kommentoida myös Twitterissä:

@MotivanESV (#MotivanESV).

Valtakunnallista Energiansäästöviikkoa koordinoi Motiva Oy.

Valtakunnallisia säästöhaasteita

Tänä vuonna Energiansäästöviikon viettäjät ovat myös laittaneet liikkeelle valtakunnallisia haasteita. Ne herättelevät hauskalla tavalla suomalaisia muuttamaan kulutustapojaan ja kiinnittämään huomiota energiankulutukseen työpaikalla tai kotona.

Kuopion Energia haastaa kaikki suomalaiset keventämään kulkemisessa viikolla 41. Ota vaihtoaskel – Säästä energiaa ja voi paremmin kehottaa kulkemaan kouluun, töihin ja asioille jalkaisin, polkupyörällä, julkisilla tai kimppakyydillä.

Ota haaste vastaan Facebookissa (http://bit.ly/Vaihtoaskel) tai yhtiön kotisivuilla:

www.kuopionenergia.fi

Helsingin Ilmastoinfo osallistuu Energiansäästöviikolle Kuka pelkää pimeää -kampanjalla, jossa huomio kiinnitetään erityisesti työpaikkojen yhteisten tilojen valaistukseen. Kampanja muistuttaa, että noin 40 prosenttia toimistorakennusten sähkönsäästöpotentiaalista muodostuu juuri valaistuksessa.

Rautakesko ja Rautia-ketju pyöräyttävät käyntiin Energiansäästöviikon kanssa ensi maanantaina kisan, joka lupaa elämään uutta valoa. Uudet led-lamput ovat kestäviä ja erittäin energiatehokkaita, ja tuotevalikoiman laajentuessa aikaisempaa monikäyttöisempiä. Leikkimielinen kisa virittää ajatukset uuden lampputekniikan taajuudelle.

Ekoasumishaaste on puolestaan Joutsenmerkin loppuvuoden kestävä tempaus. Osallistumalla voi päästä Joutsenmerkille sisustamisen ja asumisen sisällöntuottajaksi. Luontoystävällinen ja kestävä sisustaminen, rakentaminen ja remontointi sisältävät esimerkiksi oikeita materiaalivalintoja, ympäristövastuullisia tuotteita, uuden kierrätystä, vanhan kunnostusta, ajatonta muotoilua tai pitkäikäisiä käyttötavaroita. Haasteeseen voi osallistua bloggaamalla tai lähettämällä sähköpostitse oman ehdotuksensa ekoasumisesta.

Lisätietoja: joutsenmerkki.fi – ekosisustus

Motivan koordinoimaa Valtakunnallista Energiansäästöviikkoa vietetään aina viikolla 41, tänä vuonna 7.-13.10.2013. Viikon aikana nostetaan puheenaiheeksi kestävän kehityksen sekä energian ja materiaalien järkevän käytön mahdollisuuksia ja onnistumisia niin työpaikoilla, kotona kuin liikenteessäkin. Mukaan on ilmoittautunut yli 300 suomalaista yritystä, yhteisöä, kuntaa ja oppilaitosta, joiden kautta tavoitamme kymmeniä tuhansia säästöviikon viettäjiä.

Energiansäästöviikko verkossa:

www.energiansäästöviikko.fi