Tiedotteet 2013


4.4.2013 9.00

Verkossa, puhelimella ja lähipalveluna: Energianeuvonta tavoittaa suomalaiset

Suomalaiset saavat nyt puolueetonta ja luotettavaa energianeuvontaa. Opastusta säästäviin ja järkevää energiankäyttöä edistäviin rakentamisen, remontoinnin ja lämmitystapavalintojen sekä asumisen ja kulkemisen vaihtoehtoihin tarjoavat uusi neuvontaportaali, 17 alueellista energianeuvojaa sekä valtakunnallinen neuvontapuhelin.

Motiva Oy on työ- ja elinkeinoministeriön nimeämänä koordinaatiokeskuksena rakentanut yhdessä maakunnallisten toimijoiden kanssa valtakunnallisesti suomalaiset tavoittavan energianeuvonnan palvelupaletin. Oikea, luotettava tieto auttaa kuluttajia ottamaan huomioon oman toiminnan ja valintojen vaikutuksia energiankulutukseen sekä tekemään arjessa järkevää energiankäyttöä tukevia ratkaisuja.

– Neuvonnan suuri haaste on tavoittaa kuluttajat hyvissä ajoin niissä elämäntilanteissa, kun he tekevät isoja päätöksiä. Etenkin omaa kotia rakentavat ja remontoivat joutuvat tekemään valintoja, jotka määrittävät energia- ja asumiskustannuksia pitkälle tulevaisuuteen, yksikönpäällikkö Päivi Laitila Motivasta sanoo.

Helposti tiedon lähteelle

Tähän saakka tieto on ollut hajallaan ja kuluttajien on ollut vaikea arvioida eri lähteistä saamansa tiedon luotettavuutta ja puolueettomuutta. Kiinnostusta energiansäästöön sen sijaan on: asuminen ja energia ovat kotitalouksien suurin menoerä ja turhaa kulutusta välttämällä voi saavuttaa säästöjä. Yhä useampi myös tekee harkitusti ilmastonmuutosta hillitseviä, kestäviä kulutusvalintoja.

Valtakunnallisesti koordinoidun energianeuvonnan ensisijainen kanava on huhtikuun alussa avattu portaali, eneuvonta.fi, joka kokoaa perusfaktat ja luotettavat linkkilistaukset energiatehokkaasta asumisesta, rakentamista ja remontoinnista sekä kulkemisen valinnoista.

– Portaali tavoittaa valtaosan suomalaisista. Sitä kautta kuluttajat myös löytävät asiantuntevan energianeuvojan palvelut joko omasta maakunnastaan tai sähköisesti. Kysy ja keskustele -palstalle voi jättää kysymyksiä, joihin energianeuvojien ohella voivat vastata myös muut keskustelijat. Toivomme siitä vilkasta tiedon- ja kokemustenvaihdon foorumia suomalaisille, Laitila sanoo.

Verkkopalvelua tukee valtakunnallinen puhelinneuvonta, joka vastaa maanantaisin ja keskiviikkoisin rakentamiseen ja remontointiin liittyviin kyselyihin sekä tiistaisin ja torstaisin opastaa kodin ja asumisen energiankäytön tehostamisesta. Puhelu maksaa kuluttajalle tavanomaiseen yrityspuhelinnumeroon soittamisen verran.

Alueelliset painotukset lähipalveluna

Jo 17 alueellista energianeuvojaa huolehtii siitä, että energianeuvonta näkyy myös maakunnissa. Toimintatavat vaihtelevat alueittain, mutta useimmat järjestävät info- ja koulutustilaisuuksia sekä vievät neuvontaa messuille ja tapahtumiin. Kaikki alueelliset neuvojat myös vastaavat portaalissa kuluttajien lähettämiin kysymyksiin.

Maakunnissa neuvontapalvelun voi tuottaa esimerkiksi energiatoimisto, kunnan rakennus- tai ympäristöviranomainen tai muu maakuntakeskuksen valtuuttama luotettava toimija. Neuvojat tekevät myös yhteistyötä alueensa esimerkiksi energiayhtiöiden, metsäkeskusten ja energia-alan asiantuntijoiden kanssa. Työ- ja elinkeinoministeriö tukee alueellista neuvontaa noin 500 000 eurolla vuonna 2013.

Lisätietoja valtakunnallisesta kuluttajien energianeuvonnasta:
Motiva Oy
yksikönpäällikkö Päivi Laitila
040 525 5471, paivi.laitila@motiva.fi

Kuluttajien energianeuvonta – Apua arjen energiapäätöksiin:

www.eneuvonta.fi

  • Tietoa järkevään energiankäyttöön ja luotettaviin tietolähteisiin
  • Etsi lähin neuvoja
  • Kysy & keskustele

Soita energianeuvojalle (8.4.2013 alkaen)
puh. 029 0300 320*
  • Rakentaminen ja remontointi
    ma klo 9-12, ke klo 13-16
  • Asumisen energiankäyttö
    ti klo 9-12, to klo 13-16
*Puhelun hinta 0,0835 €/puhelu + pvm/mpm.

Palaa otsikoihin



Sivua päivitetty viimeksi 9.8.2017

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.