Tiedotteet 2013

26.2.2013 13.00

Vuoden 2013 Ekoauto on Toyota Prius PHEV

Tuulilasi-lehden järjestämä Vuoden Ekoauton valinta tehtiin jo 18. kerran. Voittajaksi ja arvonimen Ekoauto 2013 haltijaksi nousi Toyota Prius PHEV -pistokehybridiauto.

”Ekoauto-valinnan tarkoituksena on kannustaa autonostajia ajattelemaan valintaansa tehdessään myös ympäristönäkökohtia. Käyttäjillä on erilaisia tarpeita, joten valintoja on vuosien mittaan tehty erilaisista autoluokista. Valinta on ajoitettu talveen, jotta Suomen olosuhteiden erityispiirteet tulevat otetuiksi huomioon”, sanoo Tuulilasin päätoimittaja Lauri Larmela.

Tänä vuonna lähtökohdaksi otettiin nopeasti yleistyneet hybridiautot, joissa energian käyttöä on tehostettu jarrutusenergiaa talteen ja uudelleen käyttöön ottavilla järjestelmillä. Talteenotto tapahtuu muuntamalla ylijäämäenergia akkuun varastoitavaksi sähköksi.

Markkinoille ovat viime vuonna tulleet myös autot, joissa hybridijärjestelmän akkujen kapasiteetti on niin suuri, että autoilla voidaan ajaa merkittäviä matkoja pelkästään sähköllä. Akkuja voidaan ladata sähkönjakeluverkosta. Voittaja-auto on juuri tällainen.

Pelkästään akkuihin ladatulla sähköllä kulkevia autoja ei voitu ottaa mukaan, sillä niiden toimintamatka ei riitä vertailuajon useamman sadan kilometrin päivämatkoihin.

Mukaan otettiin myös kolme uusinta polttomoottoritekniikkaa käyttävää automallia. Vahvasti tulossa olevaa downsizingia eli iskutilavuuden pienentämistä edusti kolmisylinterinen yksilitrainen bensiinimoottori, jonka teho kuitenkin oli 100 hv. Toinen uutuus oli 1,4-litrainen bensiinimoottori, josta sylintereistä puolet eli kaksi poistetaan kevyessä kuormituksessa käytöstä. Mukana oli myös dieselauto, jonka hiilidioksidipäästöt ovat vain 88 g/km. Kaikki nämä edustivat perheautoluokkaa.

Tuulilasi valitsi Ekoauton ensimmäisen kerran vuonna 1996. Aloite valinnan tekemiseen tuli Motivalta, ja Motiva on alusta alkaen ollut mukana kokoamalla valinnan tekevän raadin, jossa jäseninä ovat Suomen johtavat autoalan asiantuntijat.

Lisää tietoa Vuoden Ekoauto -vertailusta on Tuulilasin 27.2. ilmestyvässä numerossa ja Motivan ja Tuulilasin verkkosivuilla.

www.tuulilasi.fi

Lisätietoja antavat:

päätoimittaja Lauri Larmela, Tuulilasi,
Lauri.Larmela(at)a-lehdet.fi

toimituspäällikkö Tapio Ketonen, Tuulilasi,
puh. 050 414 4249,
Tapio.Ketonen(at)a-lehdet.fi

johtava asiantuntija Vesa Peltola, Motiva Oy,
puh. 040 568 7145,
vesa.peltola@motiva.fi

Asiantuntijaraati

Ekoauton valitsee Tuulilasi-lehden ja Motiva Oy:n kokoama asiantuntijaraati, joka määrittää arvosteluperusteet ja päättää valintaan mukaan otettavat autot. Tuulilasi vastaa autojen mittausten suorittamisesta ja tietojen hankkimisesta.

Raadin kokoonpano oli seuraava:
  • johtava asiantuntija Juhani Intosalmi, Trafi
  • professori Matti Juhala, Aalto-yliopisto
  • hallitusneuvos Mikael Nyberg, Liikenne ja viestintäministeriö
  • erikoistutkija Ari Nissinen, Suomen ympäristökeskus
  • erikoistutkija Juhani Laurikko, VTT
  • johtava asiantuntija Vesa Peltola, Motiva Oy
  • emeritusprofessori Antti Saarialho
  • tutkimuspäällikkö Jorma Viitanen, Tuulilasi
  • puheenjohtajana päätoimittaja Lauri Larmela, Tuulilasi
  • sihteerinä toimituspäällikkö Tapio Ketonen, Tuulilasi

Ekoauton toivotaan ohjaavan valintoja

Ekoauton valinnalla ei pyritä löytämään yhtä ja ainoaa kaikkein ekologisinta ja vähäpäästöisintä autoa, koska viime kädessä käyttäjän tarpeet ratkaisevat asian. Valinnalla halutaan kannustaa ostajia vertailemaan tarkemmin eri automallien ympäristövaikutuksia. Mitä pienempi on polttonesteen kulutus, sitä vähemmän autoilusta aiheutuu hiilidioksidipäästöjä. Myös auton käyttökustannukset ovat pienemmät.

Aiemmat Ekoautot:
  • 1996 Toyota Corolla 1.4 Ecotronic