Tiedotteet 2013

9.10.2013 12.00

Vuoden uusiutuva energiateko kilvassa voiton vei Kotka

Motivan vuoden uusiutuva energiateko 2013 -kilpailussa haettiin asuinrakentamisen edelläkävijöitä, jotka suunnittelevat tai saneeraavat asuinaluetta tai yhdyskuntaa. Kilpailun kahteen sarjaan ilmoittautui mukaan kaikkiaan 16 hanketta eri puolilta maata, mikä yllätti raadin positiivisesti. Voittajat julkistetaan Motivan seminaarissa Mikä avuksi lähienergian esiinmarssille.

Räskin aluesuunnitelma vie voiton Kotkaan

Kilpailun pääpalkinnon 10 000 euroa saa Kotkan kaupunki Räskin alueen suunnitelmastaan. Yksi kyseisen pientaloalueen teemoista on energiatehokkuus. Rakentajia suunnitellaan kannustettavan alhaiseen E-lukemaan muun muassa tontin vuokran alennuksilla. Tämä edistää myös uusiutuvan energian käyttöä rakennuksissa.

Räskin asemakaavaan on laitettu maankäyttö- ja rakennuslain mukainen velvoite liittyä kaukolämpöön. Velvoite joustaa siten, että rakentaja voi valita kaukolämmön sijasta vaihtoehtoisen uusiutuviin perustuvan lämmitysjärjestelmän, kuten maalämmön tai pellettikattilan.

– Raati arvosti selkeätä ja konkreettista suunnitelmaa, joka on tehty kaupungin näkökulmasta. Lisäksi kiiteltiin toimintamallin helppoa monistettavuutta. Kaupunki haluaa käyttää palkintorahat rakentajille suunnattuun koulutukseen, jossa käsitellään energiatehokkuuden rinnalla myös sisäilma- ja kosteudenhallinta-asioita, mitä raati arvosti erityisesti. Myös polkupyörien paikoituksen järjestäminen kiinteistöillä herätti positiivista mielenkiintoa, kertoo raadin työtä vetänyt Iiris Lappalainen Motivasta.

Kolme kunniamainintaa

Raati päätyi antamaan myös kolmelle mielenkiintoiselle hankkeelle kunniamaininnat:
  • Oulun Hiukkavaaraan alue,
  • Porvoon Skaftkärr ja
  • Helsingin Energian Sakarinmäen koulu, joka palkittiin saneerauskohteena.

Oulun Hiukkavaaran ja Porvoon Skaftkärrin hankkeet ovat hyvin kokonaisvaltaisia ja monipuolisia uusiutuvaa energiaa ja energiatehokkuutta lisääviä hankkeita. Oulussa ja Porvoossa luodaan työkaluja rakennusvalvonnalle ja kaavoittajille.

– Raadin mielestä näistä hankkeista saadaan paljon tietoa, jota pystytään hyödyntämään myös muissa kunnissa. Kuitenkin näiden hankkeiden ja toimintamallien monistaminen kokonaisuudessaan voi olla hyvin haastavaa, Lappalainen toteaa.

Kolmannen kunniamaininnan raati päätti antaa Helsingin Energialle yhtiön suunnitelmasta saneerata Sakarinmäen koulun öljylämmitys. Yhtiö hakee hankkeella kokemuksia pienimuotoisesta energiantuotannosta innovatiivisella hankinnallaan. Öljylämmityksen korvaavaan hybridijärjestelmään kuuluu maalämpö, aurinkolämpökeräimet ja aurinkolämmön varastointi maaperään sekä bioöljy.

– Hankkeeseen liittyy myös energiakasvatus koulun oppilaille. Myös tuo auringonlämmön varastointi on hyvä ja oleellinen idea, sillä koulujahan ei Suomessa käytetä kesäaikaan, jolloin aurinko erityisesti lämmittää. Järjestelmä on myös laajennettavissa alueelliseksi, Kirsi Sivonen kertoo raadin pohdinnoista.

Muut kilpailuun osallistuneet

Kilpailuun ensimmäiseen sarjaan eli uudishankkeisiin osallistui lisäksi 6 hanketta:
  • Sulkavan Palvelut Oy, Kuuminkiven alue
  • Kuopion kaupungin Julkulanniemen kaavamuutos
  • Jyväskylän kaupungin Kankaan aluesuunnitelma
  • Lamit Oy:n valvontakeskus
  • Earthship kierrätysmateriaalin uusiokäyttö rakennuksessa
  • Pohjolan Design-Talo Oy:n yksittäinen omakotitalo.

Saneerauskohteina kilpailuun osallistuivat:

• Mikkelin kaupungin Suomenniemen alue
  • Joensuukodit Oy:n hakelämpöratkaisut rivitaloalueelle
  • Tamperelaisen Rane, Rakentamisen ja asumisen energianeuvontapalveluiden Vuoreksen asuntomessualuekohteiden energiankulutuksen seuranta
  • Jyväskylän tilapalveluiden kolmen koulun lämmitysjärjestelmän saneeraus
  • Lappeenrannan seudun opiskelija-asuntosäätiö LOASin kiinteistöjen energiatehokkuuden parantaminen sekä
  • Kiinteistö Oy Kaarinan vuokratalot -kiinteistöjen lämmitysjärjestelmän muutokset ja etävalvonta.

Palkinto ja kunniakirjat luovutetaan voittajien edustajille 9. lokakuuta klo 12.00 alkaen Motivan seminaarissa Scandic Marskin, Kokoustila Carl Gustavissa Mannerheimintie 10, HELSINKI.

Kilpailun raadissa olivat mukana:
  • ylitarkastaja Aimo Aalto, työ- ja elinkeinoministeriö,
  • johtava energiatehokkuusasiantuntija Karoliina Auvinen, Sitra,
  • toimituspäällikkö Heikki Heikkonen, Rakennuslehti,
  • erikoistutkija Åsa Hedman, VTT,
  • energiainsinööri Kalevi Luoma, Kuntaliitto,
  • toimitusjohtaja Eino Rantala, Ekosto Oy/RIL, sekä
  • Motivasta johtava asiantuntija Tapio Jalo,
  • viestintäpäällikkö Iiris Lappalainen,
  • projektiassistentti Niina Mikkanen,
  • yksikönpäällikkö Timo Määttä,
  • asiantuntija Sami Seuna,
  • asiantuntija Kirsi Sivonen.

Seminaari ja palkintojen jakoa voi seurata suorana Motivan verkkosivuilla: Uusiutuva energia

Seminaarin herättämiä ajatuksia Twitterissä #UE_S

johtava asiantuntija Timo Määttä
timo.maatta@motiva.fi, puh. 09 6122 5024

Vuoden 2013 Uusiutuva energiateko palkinnot:

energia- ja ilmastoasiantuntija Esa Partanen,
puh. 040 652 6711, Kotkan kaupunki

kaupunginsuunnittelupäällikkö Eero Löytönen,
puh. 040 0528 4841, Porvoon kaupunki

asiantuntija Aki Töyräs,
puh. 050 576 0179,
johtaja Tapani Mäkikyrö,
puh. 044 703 2707, Oulun kaupunki

kehityspäällikkö Jouni Kivirinne,
puh. 040 334 1868, Helsingin Energia

Motivan uusiutuvan energian tiimi osallistuu Valtakunnallisen Energiansäästöviikon viettämiseen viikolla 41. Kampanja kannustaa kaikkia suomalaisia tarkastelemaan omia energiankäyttötottumuksiaan ja tekemään energiaviisaita valintoja niin työssä, kotona kuin liikenteessäkin. Energiansäästöviikon uutisointia ja tapahtumia voi seurata verkossa: www.energiansäästöviikko.fi, sekä twitterissä @MotivanESV, #MotivanESV.