Tiedotteet 2013

6.11.2013 15.00

Ylijäämävirrat hyödyksi teollisissa prosesseissa Euroopassa

EUR-ISA (European Industrial Symbiosis Associaton) eli teollisia symbiooseja edistävien organisaatioiden järjestö pyörähtää käytiin keskiviikkona 6.11.2013 Brysselissä. Järjestön perustaminen on yksi askel kohti Euroopan komission tavoitetta resurssitehokkaasta Euroopasta.

Ajatus teollisten symbioosien verkostosta esitettiin kesäkuussa Euroopan komissiolle esitetyissä European Resource Efficincy Platformin (EREP) suosituksissa.

Action for a Resource Efficient Europe – 17.6.2013 (pdf) (79.6 KB)

Tilaisuudessa puhuvat ympäristökomissaari Janez Potočnik, MEP Nikos Chrysogelos, MEP Malcolm Harbour, Peter Laybourn International Synergies Ltd:stä ja Jyri Arponen Sitrasta sekä Paula Eskola Motivasta. Motiva ja Sitra ovat myös EUR-ISA:n perustajajäseniä.

EUR-ISA on voittoa tavoittelematon järjestö, joka yhdistää teollisia symbiooseja edistäviä organisaatioita. Järjestön vaikutuspiirissä on tällä hetkellä noin 20 000 yritystä 13 maassa Euroopassa.

Teollisilla symbiooseilla pyritään synnyttämään uutta liiketoimintaa

Teollisissa symbiooseissa yritykset tuottavat toisilleen lisäarvoa hyödyntämällä tehokkaasti toistensa sivuvirtoja, teknologiaa, osaamista tai palveluja. Toisen jäte tai tuotannon sivuvirta voi olla toisen yrityksen raaka-ainetta ja päinvastoin. Näin kustannuseräksi koettu jäte tai tuotannon sivuvirta muuttuu rahanarvoiseksi tuotannon tekijäksi. Samalla säästetään luonnon materiaaleja, energiaa, kaatopaikkatilaa ja vähennetään haitallisia ympäristövaikutuksia sekä synnytetään uutta liiketoimintaa.

Motiva on käynnistänyt vuonna 2013 hankkeen, jossa selvitetään, mikä olisi Suomessa tehokkain tapa edistää eri toimijoiden välisten materiaali- ja energiavirtojen hyödyntämistä kansallisella tasolla.

Esimerkki teollisen ekologian soveltamisesta – NISP-ohjelma

johtava asiantuntija Paula Eskola,
paula.eskola@motiva.fi, puh. 040 555 2961

Linkki Sitran tiedotteeseen:
Sitra perustaa teollisiin symbiooseihin keskittyvää uutta eurooppalaista järjestöä