Tiedotteet 2014

30.12.2014 11.00

Energianeuvonnasta hyvää palautetta asiakkailta

Kuluttajat ovat tyytyväisiä saamaansa henkilökohtaiseen energianeuvontaan. Palautekyselyssä asiakkaat arvioivat neuvojien osaamisen sekä palvelun sisällön ja saatavuuden vastaavan odotuksia varsin hyvin. Energianeuvonnan palveluja arvioitiin nyt selvästi myönteisemmin kuin vuotta aiemmin tehdyssä kyselyssä.

Alueellisilta energianeuvojilta kootuista tiedoista ilmenee, että uudisrakentajat eivät ole vielä löytäneet palvelua. Sen sijaan lämmitystapamuutokset, etenkin aurinkoenergian hyödyntäminen sekä sähkönkulutuksen vähentäminen kiinnostavat kuluttajia. Valtaosa kyselyyn vastanneista oli osallistunut energianeuvonnan info- ja koulutustilaisuuksiin.

Neuvonta myös tehoaa, sillä energianeuvojalta saatuja vinkkejä on toteutettu kohtalaisen hyvin. Kuluttajat hakevat tietoa muun muassa energiatehokkaista ja uusiutuvaa energiaa hyödyntävistä lämmitysmuodoista, oikeista huonelämpötiloista sekä valaistuksesta. Tietoa haetaan usein useista eri lähteistä, etenkin internetistä. Vuotta aiemmin tehtyyn kyselyyn verrattuna yhä useampi on kuitenkin saanut tarvitsemansa tiedon suoraan energianeuvojalta.

Palautekyselyssä henkilökohtaista neuvontaa huhtikuun ja lokakuun 2014 välisenä aikana saaneita asiakkaita pyydettiin arvioimaan energianeuvontaa. Palautetta pyydettiin noin 150 asiakkaalta, joista 57 prosenttia vastasi puhelimitse tai sähköpostitse.

Neuvonta keskittyy verkkoon

Valtakunnallisesti energianeuvontaa saa vuoden 2015 alusta lähtien ensisijaisesti internetissä. Kuluttajien energianeuvonnan verkkoportaali, www.eneuvonta.fi, tarjoaa perustiedot ja lisätietolinkit kotitalouden energiankäytön tehostamiseen. Lisäksi asiantunteva energianeuvoja vastaa kuluttajien kysymyksiin portaalin keskustelupalstalla.

Alueellisten energianeuvojien palvelut supistuvat vuoden 2015 alussa energianeuvontaan varattujen määrärahojen pienentyessä. Motiva jatkaa yhteistyötä maakunnallisella rahoituksella toimintaa jatkavien alueellisten neuvojien kanssa muun muassa tarjoamalla materiaalia, koulutusta ja verkottumismahdollisuuksia toimijoille.

Valtakunnallista kuluttajien energianeuvontaa koordinoi Motiva Energiaviraston toimeksiannosta.

eneuvonnan kuluttajakysely 2014 – Tiivistelmä (pdf) (100.1 KB)

Lisätietoja energianeuvonnan kuluttajakyselystä:

johtava asiantuntija Lea Gynther