Tiedotteet 2014

2.4.2014 12.00

Energiatehokas ja toimiva koti syntyy hyvän suunnittelun ja laadukkaan rakentamisen tuloksena

Uuden talon rakentaminen tai vanhan korjaaminen on talon omistajalle yksi arjen suurista päätöksistä. Hyvä lopputulos ei aina ole itsestään selvyys – energiatehokas ja toimiva koti on monen tekijän summa. Suuria päätöksiä joudutaan tekemään jo paljon ennen rakentamista tai korjaamista. Hyviä neuvoja ja tietoa kannattaakin hankkia jo hyvissä ajoin ennen työhön ryhtymistä. Oma Koti 2014 -messuilla hyviä neuvoja löytyy Energiatehokas ja toimiva koti -neuvontapaviljongista hallista 2.

Energiatehokas ja toimiva koti -neuvonta-alueella hallissa 2 on jokaisen rakentajan ja remontoijan sekä oman kodin energiankäytöstä kiinnostuneen syytä vierailla. Tietoa löytyy niin kodin lämmön, sähkön ja veden käytöstä, energiatehokkaasta rakentamisesta ja korjausrakentamisesta, toimivasta talotekniikasta ja hyvästä sisäilmasta sekä kiinteistökohtaisesta jätevedenkäsittelystä.

Neuvontapaviljongin aiheet ja neuvojat:
  • Motiva ja Kuluttajien energianeuvonta tuovat neuvontapaviljonkiin niin rakentamisen kuin asumisen energia-asiantuntijat, jotka ovat päivittäin paikalla klo 11.00-17.00. Esillä ovat muun muassa Energiatehokas koti -hanke, joka edistää lähes nollaenergiarakentamista sekä kuluttajien energianeuvonnan www.eneuvonta.fi-verkkoportaali, josta voi etsiä itseä lähimmän energianeuvojan.

• LVI-talotekniikkateollisuus tuo paviljonkiin tietoa hyvästä talotekniikasta ja toimivista LVI-ratkaisuista. Asiantuntija on paikalla päivittäin.

• Ympäristöministeriön aiheena on korjausrakentaminen, ja ministeriön asiantuntija on paikalla perjantaina 4.4. klo 13.00-16.00 kertomassa muun muassa korjausrakentamisen energiamääräyksistä.

• Suomen ympäristökeskus nostaa messuilla esille kiinteistökohtaisen jäteveden käsittelyn ja SYKE:n neuvojat ovat paikalla viikonloppuna klo 13.00-15.00.

• Vesitaito Oy:n asiantuntijat ovat neuvontapaviljongissa joka päivä kertomassa LVI-suunnittelusta, energiaoptimoinnista sekä toimivasta talotekniikasta.

Neuvonta-alue löytyy hallista 2, osaston numero on 2e50. Oma Koti 2014 -messut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 3.-6.4.2014.

Lisätietoja neuvontapaviljongista:

asiantuntija Paula Porkola, LVI-talotekniikkateollisuus ry,