Tiedotteet 2014

10.9.2014 8.30

Hinta ennakoi ledilampun kestoa ja laatua

Ledilamppua ostaessa kannattaa luottaa tunnettujen valmistajien tuotteisiin. Vertailussa tuntemattomien valmistajien edulliset lamput eivät täyttäneet pakkauksessa ilmoitettuja ominaisuuksia valon määrän, värilämpötilan tai värintoiston osalta. Hyvin edullisten lamppujen riskinä on usein myös lyhyt käyttöikä.

Premium Light -hankkeessa on testattu noin kuudenkymmenen ledilampun energiatehokkuus ja laatuominaisuudet. Testaukset on tehty eurooppalaisissa valaistusalan laboratorioissa.

Lampputesteissä keskityttiin tuotteisiin, joiden valmistajat ovat pieniä ja vähemmän tunnettuja tai kokonaan ilman tuotemerkkiä myytäviä lamppuja. Suomen markkinoille näitä usein Kaukoidässä valmistettuja tuotteita tulee enimmäkseen internetin verkkokauppojen kautta.

Testilamppujen joukossa oli myös joukko tunnettujen valmistajien ledilamppuja. Osramin, Panasonicin, Verbatimin ja LEDONin osalta testitulokset olivat hyvät eikä puutteita ilmoitettuihin pakkausmerkintöihin havaittu.

Lähes kolmannes testatuista tuotteista ei kuitenkaan täyttänyt odotuksia. Kuluttajan kannalta harhaanjohtavat pakkausmerkinnät ovat ikäviä, kun lampun laatu ja kestävyys tuottavat pettymyksen.

Nykyisin ledilamppujen valikoimat myymälöissä ja erityisesti verkkokaupoissa ovat laajat. Kuluttajan kannattaa olla varovainen lamppuvalinnoissaan jos valinta kohdistuu tuntemattomaan uuteen merkkiin. Ennen hankintaa kannattaa tarkistaa, onko kyseisestä merkistä tai tuotteesta testattua tietoa tarjolla.

Lisätietoa testituloksista ja energiatehokkaan lampun valinnasta:

Lisätietoa:
asiantuntija Päivi Suur-Uski,