Tiedotteet 2014

2.9.2014 10.00

Ilmaista tai edullista joukkoliikennekyytiä tarjolla Liikkujan viikolla

Useissa kaupungeissa on tarjolla Liikkujan viikolla 16.-22.9. joukkoliikennekyytiä ilmaiseksi tai alennettuun hintaan. Alennusten lisäksi luvassa on paljon muutakin mielenkiintoista ohjelmaa, johon voi perehtyä Liikkujan viikon verkkosivujen valtakunnallisessa tapahtumakalenterissa.

Euroopan Liikkujan viikkoa vietetään vuosittain aina samaan aikaan syksyllä, mutta kampanjaan osallistuvissa kunnissa tehdään monenlaista taustatyötä järkevien arjen liikkumisvalintojen ja -mahdollisuuksien hyväksi ympäri vuoden. Tänä vuonna kampanjaviikon teemana on hyvä elämä, ja monella paikkakunnalla kehotetaan etsimään iloa ja terveyttä fiksusta liikkumisesta.

Kunnat kestävän liikkumisen asialla

Tällä hetkellä ilmoittautuneita kuntia ja kaupunkeja on jo 21 ja ilmoittautumistahti on kiihtymässä. Sitä mukaa kuin kunnat ilmoittautuvat kampanjaan, niiden nimi tulee näkyviin Euroopan liikkujan viikon emokampanjan sivuille. Osa kunnista järjestää ilmaista tai alennettua joukkoliikennekyytiä; osa muuta ohjelmaa.

European Mobility Week – Participants from Finland 2014

Virallisten kuntaosallistujien ja kuntalaisten lisäksi yhdistykset ja järjestöt sekä yritykset ovat tervetulleita mukaan kampanjaan vapaamuotoisesti aktivoimaan suomalaisia fiksuun liikkumiseen. Liikenteen päästöt on saatava pienemmiksi ja ilmastonmuutostahtia hidastettava. Kunnissa asukkaat voivat vaikuttaa tekemällä arjessaan viisaita kulkutapavalintoja.

− Reittiliikenteessä kulkeva joukkoliikenneväline on ympäristön näkökulmasta aina parempi vaihtoehto kuin henkilöauto, sillä se on liikenteessä joka tapauksessa. Jos vaihtoehtoisesti ajetaan henkilöautolla bussin perässä, täydenkin henkilöauton polttoaineenkulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat monikymmenkertaisia verrattuna bussilla kulkemiseen. Yksin ajettaessa ero on jopa 100-kertainen, vaikka auto olisi vähän kuluttava, kertoo Motivan liikenneryhmän johtava asiantuntija Vesa Peltola.

Alennuksia ja ilmaisia lippuja ympäri Suomen

Pääkaupunkiseutu

VR on mukana kampanjassa. Lähiliikenteen vyöhykelipun voi ostaa tarjoushinnalla VR Mobiilista Liikkujan viikolla 16.-22. syyskuuta. Menopaluun saa menon hinnalla. Lippu on voimassa 12 tuntia ostohetkestä. VR:n vyöhykelippu kelpaa HSL-alueen ulkopuolelle yltävillä matkoilla. Lipulla voi kulkea esimerkiksi Helsingistä Siuntioon, Järvenpäähän tai Lahteen.

– Liikkujan viikko kannustaa pohtimaan arjen liikkumisvalintoja ympäristön kannalta, ja olemme mukana vyöhykeliikenteen lipputarjouksella. Toivomme, että yhä useampi valitsisi energiatehokkaan ja vähäpäästöisen junan työ- ja vapaa-ajan matkoilla, sanoo VR Groupin ympäristö- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Otto Lehtipuu.

Helsingin Seudun Liikenne (HSL) on järjestänyt alueelleen perinteisen kertalippualen Auton vapaapäivänä: yksi vyöhyke yhden euron, kaksi vyöhykettä kaksi euroa ja kolme vyöhykettä kolme euroa. Lisäksi lapset ja alennusryhmät maksavat edellä mainituista hinnoistakin vain puolet. HSL:llä on muutakin ohjelmaa viikolla. Tuolloin käynnistyy muun muassa pääkaupunkiseudulla työmatka- ja työasialiikkumista kehittävä työnantajakampanja. Lisäksi Auton vapaapäiväksi 22.9. klo 15.00-17.00 muutamille suosituille linjoille palkataan kaupunkioppaita kertomaan reitin varrelle sijoittuvista mielenkiintoisista paikoista, henkilöistä, tapahtumista ja tarinoista.

VR, Otto Lehtipuu, puh. 040 862 2014, otto.lehtipuu@vr.fi
HSL, Tarja Jääskeläinen, puh. 050 385 5043, tarja.jaaskelainen@hsl.fi

Hyvinkää

Hyvinkään paikallisliikenteen 60-vuotisjuhlan kunniaksi paikallisliikenne on veloitukseton maanantaina 22.9. eli auton vapaapäivänä. Pääkirjaston ala-aulaan kootaan näyttely paikallisliikenteen vuosikymmenistä, mukana on muun muassa maksulaitteita, kuljettajien varusteita, lippuja, aikatauluja, reittikarttoja ja vanhoja valokuvia. Lisäksi Hyvinkään Liikenne järjestää toritapahtuman Kauppatorilla lauantaina 20.9.

Tapio Kinnunen, puh. 040 195 2003, tapio.kinnunen@hyvinkaa.fi

Joensuu

Joensuussa on kansainvälisenä Auton vapaapäivänä 22.9. Jojo-liikenteen (Joensuun joukkoliikenne) vuoroissa matkustaminen ilmaista (myös Kontiolahti ja Liperi). Koululaiset leimaavat lippunsa normaalin käytännön mukaisesti.

Sanna Sorjonen, puh. 050 310 9435, sanna.sorjonen@jns.fi

Jyväskylä

Jyväskylän ilmainen joukkoliikenne toteutetaan Liikkujan viikon hengessä, vaikka vasta virallista kampanjaviikkoa seuraavana viikkona 25.-27.9., klo 18.00-24.00, eli bussilla matkustaminen on tuolloin ilmaista. Varsinaisella Liikkujan viikolla on kuitenkin luvassa paljon muuta ohjelmaa, joka on viety tapahtumakalenteriin.

Kati Kankainen, puh. 0400 361 365, kati.kankainen@jkl.fi
Anna Sarkkinen, puh. 040 593 8541, anna.sarkkinen@jkl.fi

Kouvola

Kouvolassa on Auton vapaapäivänä 22.9. ”Kahden euron bussiliput” -kampanjapäivä.

Katja Kangas, puh. 020 615 6755, katja.kangas@kouvola.fi
Tero Rämä, puh. 020 615 6635, tero.rama@kouvola.fi

Lahti

Lahden seudun joukkoliikenteessä on Auton vapaapäivänä 22.9. tarjolla halpoja kertalippuja koko päivän. Matkat maksavat jokaisen kunnan sisällä euron ja kuntien välillä kahdesta viiteen euroa.

Katja Suhonen, katja.suhonen, puh. 044 416 3902

Lappeenranta

Lappeenrannan kaupunki yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa toteuttaa Mennään Bussilla - aja ilmaiseksi paikallisliikenteessä tapahtuman jo kolmannen kerran 19.-20.9. Tapahtuman tarkoituksena on tehdä julkinen liikenne tutummaksi kaupunkilaisille ja innostaa asukkaita käyttämään julkista liikennettä enemmän.

Pia Haakana, puh. 040 549 4740, pia.haakana@lappeenranta.fi

Pori

Porissa jaetaan Liikkujan viikolla kävelykadulla ilmaislipukkeita, jotka ovat voimassa Auton vapaapäivänä 22.9. paikallisbusseissa.

Lisäksi Porissa ”jatketaan” Liikkujan viikkoa vielä loka-joulukuussa kampanjalla, jossa arkisin klo 10.00-13.00 ja klo 18.00 jälkeen sekä lauantaisin ja sunnuntaisin kertalipun hinta on aikuisilta vain 2 € ja lapsilta 1€ matkan pituudesta riippumatta.

Sanna Välimäki, puh. 044 701 4180, sanna.valimaki@pori.fi

Lisätietoja teemaviikosta:

Liikkujan viikon tapahtumat viedään Liikkujan viikon tapahtumakalenteriin ennen teemaviikkoa viimeistään viikoilla 36. ja 37. Joukkoliikennealennusten lisäksi luvassa on monenlaisia tempauksia.

Liikkujan viikon tapahtumat

Liikkujan viikon materiaalipankissa on median käyttöön sopivia logoja ja kampanjan suojelijan Palefacen kuvia.
Liikkujan viikon materiaalipankki

Sirpa Mustonen, puh. 050 370 6741, sirpa.mustonen@motiva.fi