Tiedotteet 2014

6.11.2014 9.00

Joutsenmerkki 25 vuotta: Vastuullisia valintoja helposti

Pohjoismainen ministerineuvosto perusti pohjoismaisen ympäristömerkin eli Joutsenmerkin 25 vuotta sitten. Tulevaisuudessakin Joutsenmerkin avulla on helppo tehdä vastuullinen ostopäätös. Kotiin liittyvien valintojen ympäristöystävällisyys on nouseva trendi, jota Joutsenmerkki haluaa vahvasti viedä eteenpäin tulevina vuosina.

Perinteisesti Joutsenmerkki on tuttu esimerkiksi painotuotteista, talous- ja wc-papereista, pesuaineista ja vaipoista. Monelle on yllätys, että Joutsenmerkin voi löytää myös palveluista, kuten hotelleista ja ravintoloista. Tulevaisuudessa Suomesta löytyy myös Joutsenmerkittyjä taloja.

– Rakentamiseen, remontointiin ja sisustamiseen liittyvät valinnat mietityttävät kuluttajia monissa elämänvaiheissa. Joutsenmerkin tutkimusten mukaan kotiin liittyvien valintojen ympäristöystävällisyys – muun muassa käytetyt kemikaalit – kiinnostaa ihmisiä yhä enemmän ja siksi se onkin valittu Joutsenmerkin tulevaisuuden painopistealueeksi, Ympäristömerkintälautakunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Anni Sinnemäki kertoo.

Suomeen suunnitteilla ensimmäinen Joutsenmerkitty talo

Ruotsissa on ennennäkemätön buumi Joutsenmerkityille taloille. Joutsenmerkittyjä taloja haluavat niin rakennuttajat kuin kuluttajatkin. Siellä on rakennettu jo satoja Joutsenmerkittyjä taloja: 11 kerrostaloa, yli 200 pientaloa ja kaksi päiväkotia. Saman verran uusia kohteita on rakenteilla ja suunnitteilla. Kysyntä on tuonut markkinoille myös suuren määrän Joutsenmerkittyjä rakennusmateriaaleja.

– Suomessa rakennuttajat ja kuluttajat ovat hitaammin liikkeellä, mutta nyt Järvenpään Mestariasunnot Oy on käynnistämässä projektin, jonka tavoitteena on rakentaa Suomeen  ensimmäinen Joutsenmerkitty kerrostalo, Sinnemäki iloitsee.

Joutsenmerkin saavat vain parhaat tuotteet ja palvelut

Joutsenmerkityt tuotteet ja palvelut täyttävät tiukat ympäristövaatimukset, jotka perustuvat elinkaariajatteluun eli huomioivat tuotteiden raaka-aineet, valmistuksen, käytön sekä loppusijoituksen. Lisäksi vaatimuksia asetetaan laadulle, terveydelle ja turvallisuudelle.

Suomessa Joutsenmerkin myöntää ja sen käyttöä valvoo Ympäristömerkintä – Motiva Services Oy. Se tarkastaa, että tuote tai palvelu täyttää Joutsenmerkin vaatimukset.

Merkin käyttöoikeus on määräaikainen. Tuotteelle tai palvelulle tulee hakea merkkiä uudestaan aina, kun vaatimuksia tiukennetaan, eli keskimäärin 3-5 vuoden välein.

Menestyksellinen 25-vuotias:
  • Joutsenmerkki on Suomen tunnetuin ympäristömerkki.
  • Joutsenmerkki on Suomen viidenneksi arvostetuin brändi.
  • Suomessa noin 200 yritystä hyödyntää Joutsenmerkkiä.
  • Suomessa on noin 2 000 Joutsenmerkittyä tuotetta.