Tiedotteet 2014

6.5.2014 15.00

Julkisille ruokapalveluhankinnoille on laadittu ympäristökriteerit

Motiva on julkaissut ympäristökriteerit, jotka helpottavat jatkossa ympäristönäkökohtien huomioimista julkisissa ruokapalveluhankinnoissa.

– Kyse on ympäristön kannalta erittäin merkittävästä asiasta, koska ruoka muodostaa kolmanneksen kulutuksen ympäristövaikutuksista. Suomalaisissa ammattikeittiöissä valmistetaan yli 800 miljoonaa ruoka-annosta vuodessa, joten ammattikeittiöissä tehdyillä elintarvikevalinnoilla ja toimintatavoilla on suuri merkitys ympäristön kannalta, asiantuntija Satu Hyrkkänen Motivasta kertoo.

Palvelujohtaja Paula Juvonen Turun seudun Kiinteistöpalvelu Oy Arkeasta kertoo, että ympäristöasiat huomioidaan heillä ruokapalveluissa muun muassa minimoimalla kuljetusten määrä, optimoimalla pakkauskokoja sekä suosimalla ruokalistoilla osin kasvis- ja luomuruokaa. Arkea valmistaa vuosittain 10,6 miljoonaa ateriaa.

– Ohje ja valmiit ympäristökriteerit helpottavat huomattavasti hankintatyötä. Varsinkin pienten kuntien ruokapalvelupäälliköt tekevät hankintoja usein yksin, jolloin valmiit ohjeet ovat tarpeen ja säästävät aikaa, Paula Juvonen toteaa.

Puolueettomia yhteistyössä laadittuja kriteereitä

– Hankkijan kannalta on oleellista hahmottaa, mitkä ovat tärkeimmät ruokapalveluiden ympäristökuormitukseen vaikuttavat tekijät, jotta ei takerruta epäoleellisiin yksityiskohtiin. Elintarvikevalinnoilla, ruokahävikin vähentämisellä sekä keittiölaitteiden ja valmistustapojen energiatehokkuutta parantamalla vaikutetaan eniten, Hyrkkänen neuvoo.

Uusi opas sisältää esimerkkejä hankinnoissa helposti sovellettavista ympäristökriteereistä ja niiden todentamisesta. Ympäristökriteereitä on laadittu elintarvikehankinnoille, energian- ja vedenkulutukseen, ruokahävikin vähentämiseen sekä siivouksen, pakkausten ja kuljetusten ympäristömyötäisyyteen.

Opas on suunnattu julkisen sektorin toimijoille, jotka tekevät elintarvike- tai ruokapalveluhankintoja, mutta se on hyödyksi myös palveluntuottajille ja toimittajille. Kriteerien perustelut ja taustatieto-osiot auttavat ymmärtämään, miksi juuri tietynlaisia kriteereitä kannattaa käyttää ja miten. Hankintaopas ja kriteerit löytyvät motivanhankintapalvelu.fi -verkkosivuilta.

Motiva Oy, joka edistää ympäristönäkökohtien huomioimista julkisissa hankinnoissa, on laatinut kriteerit laajassa yhteistyössä alan toimijoiden kanssa. Motiva julkaisee vuoden 2014 aikana  ympäristökriteerit myös ammattikeittiölaitteiden sekä teknokemiantuotteiden hankintaan.

Julkisille ruokapalveluille laaditut ympäristökriteerit:
Motivan hankintapalvelu: Ruokapalvelut – Ympäristökriteerit

Satu Hyrkkänen, Motiva Oy,