Tiedotteet 2014

9.7.2014 12.00

Jyväskylän asuntomessutalojen energiatodistukset esittelyssä

Asuntomessuilla Jyväskylässä ovat esillä myös messutalojen energiatodistukset. Vuosi sitten kesäkuussa voimaan tulleen uuden energiatodistuslain mukainen, ulkoasultaan sininen energiatodistus kertoo talon energiatehokkuusluokan ja sen kokonaisenergiankulutuksen.

Uusi energiatodistus on esillä liki kaikissa messukohteissa. Talotaulussa näytetään energiatodistuksen ensimmäinen sivu, jossa esitetään kohteen energiatehokkuusluokka sekä talon kokonaisenergiankulutuksen kertova E-luku.

Kokonaisuudessaan 8-sivuinen energiatodistus sisältää paljon hyödyllistä tietoa: todistus kokoaa kätevästi yhteen talon tekniset järjestelmät ja ratkaisut: siitä on helppo löytää tiedot talon lämmitystavasta, ilmanvaihtojärjestelmästä ja lämpimän käyttöveden tuotannosta sekä siitä, hyödynnetäänkö rakennuksessa uusiutuvaa energiaa, eli aurinkolämpöä tai -sähköä, lämpöpumppuja tai puuta.

Kohteen koko energiatodistukseen voi tutustua käyttämällä taulussa olevaa QR-koodia tai vierailemalla Keski-Suomen Energiatoimiston Energianeuvontapisteessä Rakentajahallissa (energianeuvontapiste on avoinna joka päivä klo 10.00-18.00 messujen ajan).

Messutalot energiatehokkuudessa kärkikastia

Energiatodistusten perusteella messutalot edustavat nykyrakentamisen kärkikastia eli ne ovat uutta energiatehokkuusluokkaa B (esittelyssä olevien energiatodistusten perusteella 3/4 osaa taloista on B-luokkaa, muut C-luokkaa). Energiatehokkaat talot ovat rakenteiltaan vähän energiaa kuluttavia ja niissä hyödynnetään uusiutuvaa energiaa lämmön, ja usein myös sähkön, tuotannossa.

Uuteen energiatehokkuusluokkaan A ei mikään energiatodistusesittelyssä oleva kohde yltänyt, mikä ei ole lainkaan yllättävää. A-luokan pientalon energiankulutuksen tulee olla erittäin vähäinen ja uusiutuvaa energiaa hyödynnetään sekä lämmityksessä, lämpimän käyttöveden tuotannossa että sähköntuotannossa. Rakentamismääräysten mukaan toteutettu talo on energiatehokkuusluokkaa C.

Energiatodistuksia esittelee Motiva Oy yhteistyössä Suomen Asuntomessujen kanssa. Esiteltävät energiatodistukset on laatinut insinööritoimisto Vesitaito Oy, Motivan toimeksiannosta. Todistukset perustuvat joko kohteesta rakennuslupavaiheessa vuonna 2013 ilmoitettuihin tai kohteen keväällä 2014 antamiin tarkennettuihin tietoihin. Esittelytodistukset eivät korvaa kohteiden omaa, alkuperäistä energiatodistusta.

Motiva Oy antaa energiatodistuksiin liittyvää neuvontaa ympäristöministeriön toimeksiannosta sekä kuluttajille että energiatodistusten laatijoille.

Lisätietoja energiatodistuksista sekä asuntomessukohteiden energiatodistukset: www.motiva.fi/energiatodistus

viestintäpäällikkö Kirsi-Maaria Forssell, Motiva Oy,
puh. 0424 281 206, gsm 0400 464 787, kirsi-maaria.forssell@motiva.fi

Motivan energiatodistusten neuvontapalvelu: www.motiva.fi/energiatodistus