Tiedotteet 2014

18.11.2014 13.00

Kestävä julkinen hankkija -edelläkävijäkilpailu 2015

Motiva julistaa kilpailun kaikille julkishallinnon toimijoille, jotka hankinnoillaan pyrkivät edistämään kestävää kehitystä. Kilpailun tavoitteena on nostaa esiin erityisen edistyksellistä kestävää hankintatoimintaa ja hyvin menestyneitä hankintaprojekteja. Hyvillä esimerkeillä halutaan myös innostaa muita toimijoita kehittämään omaa hankintatoimintaansa.

Tänä vuonna kilpailussa on yksi yhdistetty sarja. Samaan sarjaan voi ilmoittaa esimerkkejä strategisesta hankintatoiminnasta, joka on edistänyt kestävää kehitystä tai yksittäisiä hankintoja, jotka ovat vaikuttaneet myönteisesti kestävään tuote- tai palvelukehitykseen yrityksessä tai ovat edistäneet cleantech-ratkaisujen käyttöönottoa ja kotimaareferenssien syntymistä.

Voittajat julkistetaan ja palkitaan Kestävien hankintojen vuosiseminaarissa keväällä 2015. Voittajan valitsee raati, joka koostuu julkishallinnon organisaatioista ja elinkeinoelämän edustajista. Motiva viestii kilpailun parhaista hankintakäytännöistä Suomessa ja ulkomailla.

Valintakriteerit

Kilpailuun voivat osallistua valtion, kunnan, kuntien liikelaitosten tai muun julkisen sektorin hankkijat ja hankintayksiöt.

Voittajan tulee olla hyvä esikuva muille julkisille hankintayksiköille ja näyttää, että hankinnoilla voi vaikuttaa kustannustehokkaasti kestävään kehitykseen ja kehittää myös elinkeinoelämää.

Ehdotuksesta tulee käydä ilmi, miten hankintatoiminta tai yksittäinen hankintaprojekti edistää kestävää kehitystä yhden tai useamman alla olevan kriteerin mukaisesti:
  • Hankintayksiköllä on ympäristö-, ilmasto- ja elinkeinopoliittisia tavoitteita, jotka konkreettisesti ohjaavat hankintatoimintaa ja auttavat priorisoinnissa.
  • Hankintayksikkö ylläpitää avointa ja rakentavaa vuoropuhelua toimittajiin.
  • Kestävää hankintaosaamista ylläpidetään koko organisaatiossa.
  • Hankintayksikkö viestii muille onnistuneista käytännöistä.
  • Hankintayksikkö on soveltanut uutta tapaa ajatella tai toimia, esimerkiksi osallistamalla loppukäyttäjät hankinnan suunnitteluun tai arvioimalla elinkaaren aikaiset kustannukset.
  • Hankinta on vaikuttanut positiivisesti elinkeinoelämän kehitykseen.
  • Hankinnassa asetettujen tavoitteiden toteutumista seurataan sopimuskaudella.
  • Hankintapäätösten vaikutuksia asetettuihin ympäristötavoitteisiin seurataan.
  • Hankinta on edistänyt uusien energia- ja ympäristöratkaisujen kotimaareferenssikohteiden syntymistä.

Kerro omasta hankintaprojektista tai ehdota palkinnon saajaa

Ehdotuksia palkinnon saajaksi voi lähettää alla olevan linkin kautta:

Ehdota palkinnon saajaa >>

Ehdotukset tulee lähettää 31.12.2014 mennessä.