Tiedotteet 2014

29.9.2014 14.00

Motiva ja Bioenergia ry: Lämpöyrittäjäkilpailun voitto Enoon – kunniamaininta Nokialle

Vuoden lämpöyrittäjä 2014 -palkinnon voitti Enon Energia Osuuskunta. Seinäjoella lämpöyrittäjäpäivillä pidetyssä palkintojen jaossa annettiin myös kunniamaininta nokialaiselle Puuwatti Oy:lle.

Enon Energia Osuuskunta toimii Joensuun Enon ja Kontiolahden alueella. Osuuskunta on perustettu 1999, ja sillä on 52 jäsentä. Energiaosuuskunnalla on kolme omaa biolämpölaitosta, minkä lisäksi se hoitaa kolmea muuta laitosta. Tuomaristo perustelee Enon Energia Osuuskunnan valintaa sen laajentumisella usean lämpölaitoksen ylläpitäjäksi ja ison osakaskunnan tuomaa varmaa toiminnan pohjaa.

Lisäksi raati arvostaa osuuskunnan asiakastyötä. Osuuskunta mittaa asiakastyytyväisyyden ja parantaa toimintaansa sen perusteella. Osuuskunta toimii myös yhteistyössä paikallisten toimijoiden, muun muassa ammattikorkeakoulun, kanssa. Enon Energia Osuuskunta on malliesimerkki aluetalouden edistämisestä ja tutkimuksen yhdistämisestä oman toiminnan kehittämiseen. Asiassa on onnistuttu niin hyvin, että toimintaan käy tutustumassa vuosittain paljon myös ulkomaisia ryhmiä.

Kunniamaininta kilpailussa myönnettiin nokialaiselle Puuwatti Oy:lle. Yrityksellä on kaksi lämpökohdetta ja se pyrkii laajentumaan. Puuwatti on tuonut biolämpöä aktiivisesti esiin julkisuudessa. Kunniamaininnassa painotetaan toimitusjohtaja Veli-Matti Alasen ammattitaitoa sekä pitkäaikaista ja keskeistä vaikutusta lämpöyrittäjyyden kehittämiseen. Alanen on neuvonut monia kollegojaan ja toiminut kouluttajana.

Bioenergia ry:n ja Motivan järjestämä vuoden lämpöyrittäjäkilpailu järjestettiin nyt 10 vuoden tauon jälkeen. Voittajat päätti tuomaristo, jossa oli edustajat Bioenergia ry:stä, Motivasta, Kuntaliitosta, MTK:sta, TTS – Työtehoseurasta ja Metsäkeskuksesta. Kokeneiden yrittäjien sarjaan hakemuksia tuli 11 kpl. Kilpailuun tuli 11 hakemusta, jotka edustivat hyvin maantieteellisesti Suomen lämpöyrittäjien sijoittumista.

Tarkemmat esittelyt voittajista: www.lampoyrittajat.fi

Bioenergia ry
toimialapäällikkö Hannes Tuohiniitty
puh. 040 194 8628, hannes.tuohiniitty@bioenergia.fi