Tiedotteet 2014

30.6.2014 10.00

Motiva SuomiAreenalla: Ratkaisuja energia- ja ekotehokkaaseen asumiseen

Mistä lähdet etsimään ratkaisuja, jos energialasku kurittaa kukkaroa, lämmitysjärjestelmä kaipaa remonttia tai liikkuminen ja kodin arki kuormittavat ympäristöä? Starttaa SuomiAreenalla Motivan teltalta Kansalaistorilla. Torstaina 17.7. siellä kyläilee myös Ekokoti, jossa on kehitetty ja testattu pien- ja kerrostaloille suunnattuja energia- ja ekotehokkuuspalveluja.

SuomiAreenan Kansalaistorilla 16.–18.7. Motivan teltalta saat vinkit eko- ja energiatehokkaaseen arkeen. Kuluttajien energianeuvonta ja Pohjoismainen ympäristömerkki kutsuvat SuomiAreenan ja Pori Jazzin kävijöitä keskustelemaan siitä, miten pienilläkin päätöksillä ja valinnoilla voi keventää omaa hiilijalanjälkeään.

Torstaina 17.7. Motivan Tervetuloa kotiin – kestävät arjen valinnat -teltalle saapuu vieraita Ekokoti-hankkeesta. Ympäristöministeriön ja hankekumppaneiden rahoittamissa hankkeissa on kehitetty kuluttajille suunnattuja energia- ja ekotehokkuuspalveluita: pientalojen energiaremonttikartoituksia, taloyhtiöiden energiaeksperttien koulutusta sekä kotitalouksien kulutustietojen mittauksen ja arvioinnin menetelmiä. Lue tarkemmat hanke-esittelyt lopusta.

– Sanat energiatehokkuus ja hiilijalanjälki ovat viime vuosina iskostuneet meidän suomalaisten tietoisuuteen. Tietoa energiaa säästävistä ratkaisuista alkaa olla tarjolla paljon. Oman asumisen energiankulutuksen vähentäminen ei välttämättä edellytä suuria investointeja, vaan jokainen voi valita kukkarolleen ja elämäntavalleen sopivimman ratkaisun, yliarkkitehti Harri Hakaste ympäristöministeriöstä toteaa.

Torstaina klo 12.30-14.00 Kuluttajien energianeuvonta järjestää tutustumiskäynnin rivitaloyhtiöön, jonka lämmityksessä hyödynnetään aurinko- ja vesistöenergiaa. Ekokoti on mukana myös retkellä. Varaa paikkasi ja lähde kuuntelemaan kokemuksia uusiutuvan energian käytöstä rivitaloyhtiössä. Lisätietoja ja ilmoittautumiset Motivan verkkopalvelussa (www.motiva.fi).

Motiva edistää suomalaisten resurssitehokkuutta

Motiva tekee yhteistyötä julkisen sektorin toimijoiden ja elinkeinoelämän kanssa energian ja materiaalien viisaan käytön edistämiseksi yhteiskunnassamme. Kuluttajille Motiva tuottaa tietoa asumisen, rakentamisen ja remontoinnin sekä liikkumisen ympäristövaikutusten vähentämiseen.

Motivan koordinoima kuluttajien energianeuvonta kokoaa yhteen eri puolilla olevaa luotettavaa tietoa järkevästä energiankäytöstä. Motiva Services Oy:n Suomessa hallinnoima Pohjoismainen ympäristömerkki, Joutsenmerkki, on tae siitä, että tuotteen tai palvelun valmistuksessa täytetään tiukat ympäristökriteerit.

Lisätietoja Motivasta ja Motivan palveluista:

Ilmoittautumiset tutustumisretkelle rivitaloyhtiöön: www.motiva.fi/kalaholma

Motiva Oy, Leila Timonen, leila.timonen@motiva.fi, puh. 040 5445 992

Ekokoti-hankkeet Motivan teltalla ”Tervetuloa kotiin – kestävät arjen valinnat”

Pientalojen energiatehokkuuspalvelut ja energia-asiantuntijoiden verkosto (SYKLI ja Ekoleima)

Tiensä päähän tullut öljykattila, kukkaroa kurittava energialasku? Mistä asukas voi saada räätälöityä tietoa taloudellisten remonttipäätösten tueksi? Suomen ympäristöopisto SYKLI ja Ekoleima Ay toteuttivat yhteistyötahojen kanssa kartoituksia pientaloissa, joissa asukkaat toivovat puolueettoman asiantuntijan tukea ja neuvoa energiaremontin toteuttamiseksi. Hankkeen kouluttamat ammattilaiset laativat asiakkaalle raportin, jossa esitellään vähintään kolme mahdollista energiatehokasta korjausratkaisua kustannuksineen ja käyttöön liittyvine ominaispiirteineen. Koulutus vahvistaa yritysten osaamista ja auttaa kehittämään ja palvelutarjontaa.

Taloyhtiöiden energia-asiat hallintaan (Ekokumppanit Oy)

Miten hillitä taloyhtiön energialaskua asumismukavuudesta tinkimättä? Kuinka taloyhtiön luottamushenkilöt, isännöitsijät ja asukkaat saadaan mukaan energiahallintaan? Ekokumppanit Oy työskenteli useiden taloyhtiön kanssa ja koulutti 70 energiaeksperttiä. Taloyhtiöiden hallitusten jäsenten lisäksi koulutettiin isännöintiä ja huoltoa. Kokeiluihin osallistuneissa taloyhtiöissä tarkkaillaan saavutettuja säästöjä toimenpiteiden jälkeen.

Mittausta, neuvontaa ja arjen palveluja kotitalouksille (Valonia)

Kuinka mitattu kotitalouskohtainen kulutustietoa auttaa pienentämään arjen hiilijalanjälkeä? Voiko ympäristönäkökulmaa kytkeä mihin tahansa kodeille tarjottavaan palveluun? Valonia kokeili Elomatic Oy:n kehittämän mittausjärjestelmän yhdistämistä ympäristöneuvontapalveluun. 20 taloudessa seurattiin energian- ja vedenkulutusta, liikkumista, jätteiden syntyä sekä ruoka- ja kulutustottumuksia. Lisäksi Valonia on selvittänyt yhdessä kuluttaja-asiakkaille palveluja tarjoavien yritysten kanssa, kuinka ympäristönäkökulma toisi lisäarvoa palvelutuotteisiin.

www.syke.fi/ekokoti