Tiedotteet 2014

24.1.2014 8.00

Runoräppi nappasi voiton Tokaluokkalaisten energiakilpailussa

Vuoden 2013 Tokaluokkalaisten energiakilpailun voiton vei Runoräppi energiasta. Lemin koulukeskuksen toinen luokka otti räpillään kantaa myös energiantuotantoon. Räpin lisäksi luokan oppilaat olivat piirtäneet ajatuksiaan siitä, miten energiaa voidaan säästää. Piirustuksista kävi ilmi, että energia-asioita oli käsitelty monipuolisesti oppitunneilla. Lemin koulukeskuksen tokaluokkalaisia energiaopetuksessa on tukenut Lappeenrannan Energia Oy.

Kilpailun ja palkintomatkan tukijoista koostuva raati, johon kuuluvat edustajat VR:stä, Helsingin Seudun Liikenteeltä, Tiedekeskus Heurekasta, Korkeasaaren eläintarhasta, Lasten Keskuksesta ja Motivasta kiteytti perustelunsa: "Lastenlaulumaisuus, nykytaide-räppi ja perinteinen taidepiirustus kohtasivat voittajatyössä muodostaen oivan kokonaisuuden.”

”Käsittelimme energia-asioita materiaalin ja omien kokemustemme perusteella. Päädyimme lopulta yhteen yhteiseen runoräppiin ja sen lisäksi oppilaiden henkilökohtaisista tai pareittain tehdyistä töistä koottuun kollaasiin”, kertoo voittajaluokan opettaja Paula-Maija Pyylampi.

Tokaluokkalaisten energiansäästöviikko vuosittain lokakuussa viikolla 41

Viikolla koululaiset tutustuvat energiaan ja sen järkevään käyttöön Lasten Keskuksen kustantaman Hei, kaikki toimii! -opetusmateriaalin avulla. Useimmat energiayhtiöt tukevat alueensa kouluja hankkimalla opetuspaketit. Paikallisten energiayhtiöiden tuen ansiosta opetusmateriaali on kouluille maksuton.

”Opetusmateriaalien hankkiminen ja energiakilpailun järjestäminen on hyvä tapa tukea koululaisten oppimista energia-asioista ja olemme erittäin mielellämme siinä mukana! Koemme että energiakilpailun tukeminen antaa tokaluokkalaisille vaihtelua koulun rutiiniarkeen ja sitä kautta toivottavasti motivaatiota kilpailuun osallistumiseen ja energia-asioihin syventymiseen,” kertoo Lappeenrannan Energian asiakaspalvelupäällikkö Sampo Suhonen.

Viikko huipentuu energiakilpailuun

Monet energiayhtiöt järjestävät alueellaan kilpailun, joiden voittajatyöt osallistuvat valtakunnalliseen kilpailuun. Palkintona voittajaluokka matkaa VR:n kuljettamana Helsinkiin, missä HSL kuljettaa heidät tutustumaan Heurekan ja Korkeasaaren ihmeisiin.

”Voitto oli aivan mahtava juttu ja siitä täysin kunnia Lemin tokaluokkaisille ja heidän opettajalleen. Siellä oltiin selvästi todella innostuneita asiasta ja se näkyi myös tekemisessä ja tuloksessa. Tietenkin liputamme tätä lemiläisten hienoa saavutusta kaikin mahdollisin keinoin seudullamme ja parhaillaan järjestämme voittajille palkitsemistilaisuutta, jossa mainion räpin kautta saamme huomion oivallisesti sen tekijöihin ja sen voitokkaaseen viestiin. Toivomme sillä kannustavamme kaikenikäisiä koululaisia tutustumaan energia-asioihin,” Sampo jatkaa.

”Oppilaat, luokkamme avustaja ja minä olemme todella innoissamme menestyksestä. Oppilaat odottavat jo kuumeisesti palkintojenjakotilaisuutta ja varsinkin Helsingin matkaa. Vanhemmat ja koko koulun väki ovat myös olleet erittäin iloisia tästä menestyksestä,” Paula-Maija kertoo iloisesti.

Kuten aiempinakin vuosina, kilpailu oli tiukka.

Voittajatyön lisäksi raati palkitsi kaksi työtä kunniamaininnalla:
  1. Kunniamaininta: Uusiutuva Energia – Joulukalenteri
    Tekijät: Liminganlahden yhtenäiskoulun 2C-luokka, tukijayhtiö Oulun Seudun Sähkö

”Mukava ja varmasti lapsia itseään puhutteleva tapa nostaa päivittäin arkipäivän neuvoja esiin. Kauniilla piirustuksilla kuvitettu kestävä, roskaton ja uudelleen käytettävä tuote.”

2. Kunniamaininta: Sämpylän tarina – jyvästä sämpyläksi (lyhytelokuva)
    Tekijät: Panelian koulun 2. luokka, tukijayhtiö Paneliankosken Voima Oy

”Hyvä tarina, jossa paikallishistoria mukavasti otettu huomioon. Selkeä toteutus.”

Palkittujen töiden kuvat löytyvät Motivan verkkopalvelusta osoitteesta:

Voittajaluokan nauhoitettua räppiä pääsee kuuntelemaan Motivan osastolla 7c41 Educa2014 -tapahtumassa 24.-25.1.2014 Helsingin Messukeskuksessa.

asiantuntija Irmeli Mikkonen, Motiva Oy, puh. 040 700 1466, irmeli.mikkonen@motiva.fi

www.heikaikkitoimii.fi