Tiedotteet 2014

28.10.2014 13.00

Seuraa ja säädä – säästä jopa satasia sähkölämmityslaskussa

Asukkaat ovat pääroolissa, kun sähkölämmitteisen kodin energiakulutusta halutaan vähentää. Jo sähkölämmitysjärjestelmää ja huonelämpötiloja säätämällä lämmityskustannukset voivat pienentyä tehokkaasti – jopa 30-40 prosenttia ilman suuria remontteja.

Motiva koordinoima Elvari – Sähkölämmitteisten pientalojen tehostamisohjelma – on koostanut hankekumppaneineen kattavan tietopaketin, johon koottu keskeisimmät sähkölämmityksen tehostamiskeinot osoitteeseen www.motiva.fi/sahkolammitys.

– Elvari-ohjelma on ollut käynnissä kuusi vuotta. Sinä aikana olemme seuranneet kymmenien erilaisten sähkölämmitteisten pientalojen sähkönkulutusta. Seurantakohteissa on kokeiltu erilaisia säätöjä ja tehty sekä pieniä että suuriakin korjaus- ja vaihto-operaatioita. Nyt näistä kohteista saatua tietoa on kootusti yhdessä paikassa kaikkien sähkölämmittäjien ja siitä kiinnostuneiden käytettävissä, kertoo Päivi Suur-Uski, ohjelman vetäjä Motivasta.

– Hankkeesta saatu puolueeton tutkimustieto auttaa markkinoita ymmärtämään, että energiansäästäminen onnistuu jo laitteiden järkevillä säädöillä ilman laitevaihtoja – ja laitevaihdollakin marginaalisilla investoinneilla. Uskon vahvasti, että pienellä neuvonnalla jokainen kuluttaja onnistuu nipistämään 10-20 prosenttia vuosikulutuksestaan sähkölämmitteisessä kohteessa, kiteyttää tuotepäällikkö Jari Tuormaa Ensto Oy:stä.

Järkeviä uudistuksia ja tutkittua tietoa yhdessä paikassa

Tehokas sähkölämmitys -sivuilta löytyy ohjeita sähkölämmityksen säätöön ja käyttöön sekä järkeviin korjauksiin ja vaihtoihin. Ohjelman seurantakohteista on tehty esimerkkikortteja, joissa kerrotaan kuinka säädöt ja remontit ovat vaikuttaneet energiankulutukseen. Myöskään lämpöpumppuja ei ole unohdettu. Elvarissa on tutkittu miten eri lämpöpumpputyypit soveltuvat sähkölämmitykseen.

– Olen erityisen iloinen, että saimme yhteen paikkaan markkinoiden kaipaamaa puolueetonta tietoa sähkölämmityksen tehokkuudesta, mahdollisuuksista ja käyttökelpoisuudesta. Tietoa ei ole olemassa riittävästi, vaan lämmitysmarkkinoita ja -valintoja ohjaavat mielikuvat ja laitekauppiaat, sanoo järjestöpäällikkö Arto Saastamoinen Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL:sta.

– Hankkeessa saadut sähkönkäytön tehostamisen tulokset ovat olleet hämmästyttäviä. Kaikista sähkölämmittäjistä ei varmaan tule aivan samanlaisia tehosäästäjiä kuin Elvarin seurantakohteista, mutta merkittäviä säästöjä on saatavissa yllättävänkin helposti ja edullisesti, kannustaa johtaja Pekka Salomaa Energiateollisuus ry:stä.

– Kiitos kaikille hankkeessa mukana olleille, ilman teidän joustavuuttanne meillä ei olisi todennettuja tietoja eri tehostamiskeinojen vaikutuksista. Nyt me voimme ylpeänä esitellä lopputuloksia ja voimme hankkeen tuottaman aineiston ja hankkeessa saamamme lisäosaamisen turvin tuottaa asiakkaillemme eli jokaiselle sähkönkäyttäjille entistä parempaa sähkönkäytön tehostamisneuvontaa, iloitsee Savon Voima Verkko Oy:n palvelupäällikkö Auvo Lindgren.

www.motiva.fi/sahkolammitys

Päivi Suur-Uski, Motiva, puh. 09 6122 5018, paivi.suur-uski@motiva.fi

Elvari-ohjelmassa ovat mukana 2014

Energia-alalta:Energiapolar Oy, Energiateollisuus ry, Helsingin Energia, JE-Siirto Oy, Järvi-Suomen Energia Oy, Kymenlaakson Sähköverkko Oy, PKS Sähkönsiirto Oy ja Savon Voima Verkko Oy