Tiedotteet 2014

18.6.2014 8.00

Teollisuusuunien energiatehokkuus kuntoon

Teollisuus käyttää tuotannossaan erilaisia uuneja, joiden energiankulutusta voi tuntuvasti vähentää järkevimmillä käyttötavoilla, uudella tekniikalla ja paremmalla lämmöntalteenotolla.

”Uunit ovat usein tehtaan suurimpia yksittäisiä energiankuluttajia. Tämän vuoksi niiden energiatehokkuuteen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota”, sanoo Motivan johtava asiantuntija Lauri Suomalainen.

Uuneja on laajasti käytössä muun muassa metalli-, konepaja-, valimo-, muovi-, kemian-, metsä-, betoni-, lasi-, tiili-, keramiikka- sekä elintarviketeollisuudessa. Uuneja käytetään esimerkiksi sulattamiseen, kypsytykseen, kuivattamiseen ja kovettamiseen. Uunit ovat yksi eniten energiaa kuluttavista laiteryhmistä teollisuudessa.

Vanha tekniikka ja väärät käyttötavat lisäävät uunien energiankulutusta

Teollisuuden uunit ovat monesti iältään vanhoja. ”Uusien uunien etuja ovat parempi tiiviys ja säätömahdollisuudet sekä tasaisempi lämmön jakautuminen”, sanoo Suomalainen.

Vanha tekniikka ei vedä vertoja uudelle, mutta myös vanhaa uunia voi käyttää energiatehokkaasti. Hyvä eristys sekä järkevät täyttö- ja käyttötavat vähentävät uunin energiankulutusta. Uunin kapasiteetin täysmittainen hyödyntäminen ja tasakokoiset täyttöerät lisäävät energiatehokkuuden lisäksi myös tuotantotehokkuutta.

Uunien ylijäämälämpö talteen

Teollisuusuunien käyttölämpötilat vaihtelevat uunin käyttötarkoituksesta riippuen 100 asteesta jopa 1 000 asteeseen. ”Uuni luovuttaa aina ympäristöönsä lämpöä, joka kannattaa ottaa talteen ja hyödyntää muualla tuotannossa. Eniten lämpöä on mahdollista saada talteen savukaasuista. Myös jäähdytysvaiheen lämpö kannattaa ottaa talteen ja käyttää hyödyksi”, Suomalainen neuvoo.

Yhteishanke tähtää teollisuusuunien parempaan energiatehokkuuteen

Motiva koordinoi yhteistyöhanketta, jossa kootaan tietoa teollisuusuunien energiatehokkaasta käytöstä ja laaditaan yhtenäinen menettelytapa analysoida, tehostaa ja ylläpitää teollisuusuunien energiatehokkuutta.

Hankkeessa ovat mukana Aga Oy Ab, HKScan Oyj, Iittala Group Oy Ab, J.M. Huber Finland Oy, Kuusakoski Oy, Metso Minerals Oy, Sulzer Pumps Finland Oy ja Sarlin Furnaces Oy Ab. Lisäksi hankkeeseen osallistuvat Rodbay Oy ja Motiva Services Oy. Hanke päättyy vuoden 2015 alussa pidettävään seminaariin.

johtava asiantuntija Lauri Suomalainen, Motiva Oy
puh. 050 594 1641, lauri.suomalainen@motiva.fi