Tiedotteet 2014


12.2.2014 13.00

Tutkimus: Suomalaisten ympäristötietoisuus sisustus-, remontointi- ja rakennushankinnoissa nousussa

Joutsenmerkki tutki mitkä asiat ratkaisevat kodin sisustus-, remontointi- ja rakennushankinnoissa. Vaikka tuotteiden ympäristövaikutukset ovat harvalle ykköskriteeri ostotilanteessa, 75 prosenttia kertoi vähintään joskus suosivansa ympäristöystävällisiä tuotteita. Luku on noussut 5 prosenttia kolmessa vuodessa.

Yli 55-vuotiaat ekoimpia

Joutsenmerkin tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisista ekoimpia sisustus-, remontointi- ja rakennushankinnoissa ovat yli 55-vuotiaat. Naiset huomioivat oman näkemyksensä mukaan ostotilanteessa ympäristöasioita useammin kuin miehet.

Kun suomalaiset ostavat sisustus-, remontointi- ja rakennustuotteita, ulkonäkö, hinta, laadukkuus ja käytännöllisyys ovat odotetusti niitä perusteita, joilla ostopäätös yleisimmin tehdään.

– Suomalaiset ostavat käytännöllisesti – ja hyvä niin! Ei olisi kovinkaan ekotehokasta ostaa rumaa, huonolaatuista ja huonosti toimivaa tuotetta, koska sellaisten tuotteiden elinkaari on usein valitettavan lyhyt. Myös Joutsenmerkillä on tiukkoja laatuvaatimuksia, joilla pyritään siihen, että parhaimmillaan tuotteet kestävät isältä pojalle, Joutsenmerkin markkinointiasiantuntija Antti Lehmuskoski kertoo.

Kuluttajat kaipaavat lisää ympäristömerkittyjä maaleja ja kodinkoneita

Kuluttajista 80 % valitsee vähintään joskus ympäristömerkityn tuotteen, jos sellainen on saatavilla. Kuluttajat kaipaavat enemmän ympäristömerkittyjä maaleja ja kodinkoneita helpottamaan valintojen tekoa. Naiset nostivat esiin myös kodintekstiilit ja vanhin ikäryhmä rakennuslevyt.

Tuotteiden kestävyys ja kemikaalit kiinnostavat

17 prosenttia tutkimuksen vastaajista sanoo, ettei saa riittävästi tietoa tuotteiden ympäristövaikutuksista. Miehet kaipaavat eniten tietoa tuotteiden kestävyydestä ja naiset käytetyistä kemikaaleista. Nuoria taas kiinnostavat tuotteiden tuotantotavat.

Tärkeimpiä tietolähteitä kuluttajille ovat valmistajien ja maahantuojien verkkosivut, myymälöiden henkilökunta sekä mainokset ja esitteet. Vanhin ikäluokka kyselee tietoa mielellään myös viranomaisilta.

Tutkimuksen toteutti YouGov Finland Joutsenmerkin toimeksiannosta. Tiedot kerättiin sähköisenä web-kyselynä tammikuussa YouGov Finlandin kuluttajapaneelissa, johon kuuluu yli 20 000 suomalaista. Tutkimuksen vastaajamäärä oli 1008; kohderyhmänä 18-74 -vuotiaat suomalaiset.

Joutsenmerkki auttaa valitsemaan turvallisia sisustus- ja remontointituotteita

Joutsenmerkin vaatimukset koskevat paitsi tuotteen ympäristövaikutuksia, myös sen terveysvaikutuksia sekä turvallisuutta käyttäjälle. Lisäksi Joutsenmerkki asettaa vaatimuksia tuotteen laadulle. Ostaessaan Joutsenmerkityn tuotteen kuluttaja voi siis olla varma, että hän on valinnut laadukkaan ja ympäristön kannalta erinomaisen vaihtoehdon, joka sisältää mahdollisimman vähän haitallisia kemikaaleja.

Tällä hetkellä Joutsenmerkittyjä sisustus- ja remontointituotteita löytyy jo satoja seuraavissa tuoteryhmissä:
  • Huonekalut
  • Rakennuslevyt
  • Lattianpäällysteet
  • Astianpesukoneet
  • Pyykinpesukoneet
  • Tulisijat
  • Maalit ja lakat
  • Lämpöpumput
  • Terassilaudat
  • Spakkelit
Joutsenmerkin tavoitteena on jatkuvasti lisätä Joutsenmerkittyjen sisustus-, remontointi- ja rakennustuotteiden tarjontaa kannustamalla valmistajia kehittämään Joutsenmerkin tiukat vaatimukset täyttäviä tuotteita. Myös kuluttajien kysyntä vaikuttaa tarjontaan.

Lisätietoja:

Joutsenmerkin markkinointiasiantuntija Antti Lehmuskoski,
puh. 040 558 3889, antti.lehmuskoski@motiva.fi

Joutsenmerkin markkinointipäällikkö Hanna Sauroja,
puh. 040 125 9669, hanna.sauroja@motiva.fi

Joutsenmerkin viestintäasiantuntija Minna Kinnari,
puh. 044 339 5545, minna.kinnari@motiva.fi

www.joutsenmerkki.fi


Palaa otsikoihin



Sivua päivitetty viimeksi 9.8.2017

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.