Tiedotteet 2014

3.2.2014 9.00

Valon päivä 3.2.: Hyvää valoa energiatehokkaasti – Lampputieto opastaa

Hyvä valaistus on investointi omaan ja perheen viihtyisyyteen ja hyvinvointiin, sillä oikea valaistus luo turvalliset ja terveelliset olosuhteet työskentelyyn ja kotiaskareisiin. Kestävät valinnat myös maksavat itsensä takaisin, sillä hyvälaatuiset ja energiatehokkaat lamput ovat pitkän käyttöikänsä ansiosta myös edullinen ratkaisu.

– Erilaisiin käyttötilanteisiin ja kohteisiin tarvitaan erilaista valoa. Kun ostaa uuden lampun rikkoutuneen tilalle, kannattaa hankkia hyvälaatuinen ja kestävä lamppu, joka antaa riittävästi valoa ja kuluttaa vähän energiaa. Vanhat wattimerkinnät joutaisi unohtaa viimeistään nyt ja siirtyä valitsemaan lamppu sen tuottaman valon määrän eli lumen-arvon perusteella, asiantuntija Päivi Suur-Uski Motiva Oy:stä sanoo.

Lampun sähkönkulutusta ilmaisevaa wattimäärää ei voi yksiviivaisesti muuntaa lumen-arvoksi, mutta suuntaa-antavasti 60 wattin hehkulamppua vastaavan valonmäärän tuottaa ledi, jonka valovirraksi annetaan vähintään 800 lumenia.

Tutki ja vertaile

Hyvin varusteltu kaupan lamppuhylly tarjoaa laajan valikoiman ledejä, energiansäästölamppuja ja halogeenejä. Lamppua ei kannata napata mukaan summittaisesti, vaan tuotteiden ominaisuuksia kannattaa vertailla huolellisesti.

Lamppupakkauksissa on paljon olennaista lampun käyttöön, kestävyyteen ja energiankulutukseen liittyvää tietoa. Lamppuvaihtoehdoista energiatehokkain on useimmiten ledi. Korkeammasta hankintahinnasta huolimatta ledilamppu voi säästää käyttöikänsä aikana jopa 50 euroa pienemmän sähkönkulutuksen ansiosta.

Verrattomana apuna kuluttajille ovat Motivan ylläpitämät Lampputieto-verkkopalvelu sekä Lampunvalintakone, joka antaa suosituksia erilaisiin käyttökohteisiin ja valaisimiin sopivimmista lampuista. Ledit sopivat nykyisin useimpiin käyttökohteisiin, ja esimerkiksi lyhytikäisten halogeenispottien vaihtaminen ledi-kohdelamppuihin tulee ajan oloon myös halvemmaksi.

Lisätietoa:

Päivi Suur-Uski, Motiva Oy, puh. 044 300 1369, paivi.suur-uski@motiva.fi

Päivi Suur-Uskin lyhyt oppimäärä lampunvalintaan Kuluttajien energianeuvonnan vinkkivideossa Näin valitset energiatehokkaan lampun

Lisätietoa ja apua lampunvalintaan:
www.lampputieto.fi
Lampputieto.fi – Lampun valinta