Tiedotteet 2015

12.8.2015 8.00

6 000 ilmaista hävikkiruokalounasta tarjoillaan 10. syyskuuta

Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Kuopiossa tempaistaan 10.9.2015 ruokahävikin vähentämiseksi ennätyksellisen näyttävästi. Jaossa on 6 000 kokki- ja restonomiopiskelijoiden valmistamaa lounasta, joiden raaka-aineina käytetään kauppojen ja tuottajien myymättä jääneitä, muutoin roskiin päätyviä kasviksia.

– Tempauksella haluamme kannustaa kaikki ruokasektorin toimijat – kaupat, teollisuuden, ammattikeittiöt ja kuluttajat – kiinnittämään huomiota ruokahävikkiin ja pohtimaan keinoja sen minimoimiseksi, kertoo tapahtuman koordinaattori Elina Ovaskainen Motivasta.

Hävikkilounas tarjolla myös kansanedustajille

Samaan aikaan kun hävikkiruokaa jaetaan kaupunkien keskustoissa, sitä tarjoillaan myös kansanedustajille yhtenä lounasvaihtoehtona pikkuparlamentin ruokalassa Fazer Food Services Oy:n toimesta. Gourmet-tason hävikkiruokaa voi käydä nauttimassa Tampereella Arto Rastaan Hella & Huone -ravintolassa, jossa valmistetaan paikallisten tuottajien ylijäämäkasviksista illallinen. Gourmet-hävikkiannoksen raaka-aineet selviävät vasta tapahtumapäivänä.

Tempauksen järjestää Motiva Oy yhdessä kymmenien kumppaneiden kanssa. Tempaus liittyy valtakunnalliseen Hävikkiviikkoon, jota vietetään 7.-13.9.

Lisätietoja tempauksesta:

Helsinki: