Tiedotteet 2015

12.11.2015 11.00

Biokattilan käyttö tehokkaaksi

Lämmin syksy on jatkunut pitkään, mutta öisin pakastaa eteläisessä Suomessakin. Jos oma talo tai kiinteistö lämpiää puupolttoaineella, nyt viimeistään pitäisi tarkistaa, että kaikki on talven pakkaskelejä varten kunnossa. Hyvä, kuiva polttoaine ja laitteiden säännöllinen huolto takaavat taloudellisen ja energiatehokkaan lämmityksen.

Suomessa on käytössä yli 220 000 kiinteistön biokattilaa ja pientaloissa reilusti yli kaksi miljoonaa tulisijaa. Kattiloiden ja tulisijojen käytön tehokkuuteen voidaan vaikuttaa merkittävästi käyttötavoilla ja polttoaineen laadulla.

– Puuta ei kannata käyttää tehottomasti. Mitä puhtaammin sitä polttaa, sitä enemmän polttoainetta säästyy, sanoo Bioenergia ry:n toimialapäällikkö Hannes Tuohiniitty.

Huolto on tärkeätä

Kuiva ja puhdas polttoaine on puun poltossa ensisijaista, olipa kyse hake- tai pilkekattilasta tai tulisijasta. Mutta myös oikeat säädöt ja laitteiston huolto ovat ensisijaisen tärkeitä.

Biokattiloista aika monet ovat vanhoja, ja niiden hyötysuhde voi olla huono. Sellaisessa tapauksessa myös laitteiston vaihtamisen taloudellisuutta on syytä pohtia. Lämmönjakojärjestelmän automaattinen säätöventtiili (suntti), joka säätää menoveden lämpötilaa, tuo myös nopeasti säästöjä.

Kattiloiden varolaitteiden ja mahdollisen termostaatin toiminta on näin syksyllä hyvä tarkistaa ja pitää lämmityskauden aikana lämmönvaihtopinnat puhtaina.

– Kattilan tarkastuksen voi tilata asennusyritykseltä. Sellaisen voi etsiä esimerkiksi Lämmitysenergiayhdistyksen kautta. Kiinteällä polttoaineella toimivan kattilan puhdistus kannattaa tehdä useamman kerran vuodessa, esimerkiksi kerran kuukaudessa. Silloin tulipinnat pysyvät puhtaina ja kattilan hyötysuhde on mahdollisimman korkea, Tuohiniitty selittää.

Kun tulipinnat ovat puhtaat, myös päästöt ovat silloin pienemmät.

– Kiinteällä polttoaineella toimivan tulisijan ja kattilan hormi pitää nuohousasetuksen mukaan nuohouttaa kerran vuodessa ammattitutkinnon suorittaneella nuohoojalla.

Mittaukset avuksi puun polton tehokkuuden varmistamiseen

Jyväskylän ammattikorkeakoulussa on tehty kattiloiden mittaussuunnitelma, jonka toteuttamiseen koulutetaan nuohoojia. Mittauksin selvitetään kattiloiden käytön tehokkuutta. Nuohousalan Keskusliiton syyspäivillä 6. marraskuuta nuohoojia koulutettiin mittauksiin paikan päällä kattilahuoneessa.

– On mielenkiintoista seurata, minkälaisia tuloksia saamme käytännössä, sanoo Nuohousalan Keskusliiton toimitusjohtaja Juhani Jyrkiäinen.

Kattilamittaukset ovat osa Kutteri-sopimuksen Biokattilaneuvontaa.

– Kokoamme mittaustuloksia Motivan Tehokkaasti puulla -sivuille. Sinne on koottu tietoaineistoja sekä omakotitalon kattilankäyttäjän että isomman kiinteistön ja maatilan kattilanomistajan tarpeisiin. Myös ammattilaiset löytävät sivuilta käyttökelpoista aineistoa, sanoo Motivan viestintäpäällikkö Iiris Lappalainen.

Kattilamittaukset liittyvät Kutteri-sopimukseen, jonka alan järjestöt ja yritykset ovat solmineet ympäristöministeriön kanssa. Bioenergia ry vastaa sopimuksen ja siihen liittyvän ohjelman toimeenpanosta ja kehittää sitä yhteistyössä muiden sopimusosapuolten kanssa. Biokattilaneuvonta, jossa opastetaan kattilan omistajia käyttämään lämmityslaitteitaan viisaasti, on osa Kutteri-ohjelmaa. Neuvontaa ja siihen liittyviä tutkimuksia toteuttamassa on mukana yhdistyksiä, alan oppilaitoksia ja yrityksiä.

Tutustu biokattiloiden tehokkaaseen käyttöön: www.tehokkaastipuulla.fi

Katso video, miten perinteinen tulisija sytytetään oikein:

toimialapäällikkö Hannes Tuohiniitty, Bioenergia ry, puh. 040 194 8628, hannes.tuohiniitty@bioenergia.fi

toimitusjohtaja Juhani Jyrkiäinen, Nuohousalan Keskusliitto, puh. 09 6844 1612, juhani.jyrkiainen@nuohoojat.fi

viestintäpäällikkö Iiris Lappalainen, Motiva puh. 0400 464 838,
iiris.lappalainen@motiva.fi