Tiedotteet 2015

7.9.2015 9.00

Eemods’15 -konferenssi avaa sähkömoottorien huikeaa kehitystä

Kansainvälinen eemods'15 – Energy Efficiency in Motor Driven Systems -konferenssi järjestetään 15.-17. syyskuuta Helsingissä Sokos Hotelli Presidentissä (Eteläinen Rautatiekatu 4). Median edustajat ovat tervetulleita mukaan tutustumaan uusiin ympäristöä säästäviin ratkaisuihin ja tutkimustuloksiin.

Kolmepäiväinen konferenssi kokoaa yhteen tutkijoita, suunnittelijoita, valmistajia, laitteiden käyttäjiä ja virkamiehiä keskustelemaan ja kertomaan näkemyksiään moottorikäyttöisten laitteiden energiatehokkuuden lisäämisestä. Tällä hetkellä ilmoittautuneita on yli 20 eri maasta viideltä mantereelta.

Median edustajat ovat tervetulleita mukaan keskustelemaan ja kuulemaan ajankohtaista asiaa moottorikäyttöisistä laitteista ja niiden energiatehokkuudesta. Toimittajat pääsevät nauttimaan konferenssin annista maksutta. Seminaarin ohjelma alkaa 15.9., klo 13.30. Motiva avustaa haastatteluiden järjestämisessä.

CLICKin toimitusjohtaja Tommy Jacobson muistuttaa, että energiatehokkuus on tärkein keino ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja luonnonvarojen riittävyyden varmistamiseksi tulevaisuudessa.

”Energiatehokkuuden tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntäminen edellyttää kuitenkin yksittäisten ihmisten, liike-elämän, akatemian ja yhteiskunnallisten toimijoiden tiivistä yhteistyötä ja tahtotilaa. Eemods’15 -konferenssi ja CLICKin Efficient Energy Use (EFEU) -ohjelma ovat hyviä esimerkkejä yhteistyöllä syntyneiden uusien ratkaisujen jakamisesta”, sanoo Jacobson.

Uraauurtava suomalaistutkimus voi mullistaa nykyteollisuuden

Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa on suunniteltu ja kehitetty tiettävästi maailman ensimmäinen hiilinanojohtimia käämityksessään soveltavan kestomagneettitahtimoottorin prototyyppi. Siinä käytetään moottorin perinteisen kuparikäämityksen sijaan hiilinanolankakäämitystä. Uudella teknologialla on tulevaisuudessa mahdollisuuksia parantaa merkittävästi sähkömoottorien energiatehokkuutta ja suorituskykyä sekä samanaikaisesti vähentää hiilidioksidipäästöjä.

Teknologia voi onnistuessaan mullistaa nykyteollisuuden pitkällä aikavälillä. Moottorin suunnittelua johtanut Lappeenrannan yliopiston professori Juha Pyrhönen esittelee tuloksia konferenssissa keskiviikkona 16. syyskuuta.

”Hiilinanolangat ovat kuparia ympäristöystävällisempiä ja kevyempiä. Kuparilankojen mahdollinen korvaaminen moottoreissa hiilinanolangoilla pienentäisi hiilidioksipäästöjä sekä koneiden tuotannon että käytön aikana. Samalla koneiden massa pienenisi ja niiden lämmönsieto kasvaisi merkittävästi”, Pyrhönen sanoo.

Eemods’15 -konferenssin järjestävät Motiva Services Oy, ABB Oy ja European Joint Research Center yhteistyössä CLICKin ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston kanssa.

Energiatehokkuuden superviikko Helsingissä

Energiatehokkuusasioihin pääsee perehtymään jo maanantaina 14. syyskuuta, kun Efficient Energy Use (EFEU) -ohjelman seminaari ”Tomorrows Energy Efficient Solutions” pyörähtää käyntiin niin ikään Sokos Hotelli Presidentissä.

Lisätietoja eemods’15 -konferenssista:
www.eemods15.info

Eemods’15 -konferenssiin tulevia median edustajia pyydetään ilmoittautumaan mieluiten ennakkoon sähköpostitse tai viimeistään paikan päällä median palvelupisteessä viestintäpäällikkö Sirpa Mustoselle, sirpa.mustonen@motiva.fi.

Lisätietoja EFEU:n seminaarista: