Tiedotteet 2015

6.10.2015 14.00

Energiansäästöviikko: #SOMETON-haaste on pienesti iso ekoteko

Digitaaliset palvelut ja sosiaalinen media ovat erottamaton osa ihmisten elämää: tietoa, viihdettä, palveluita ja yhteisöllisyyttä. Mittareita ei ole vielä olemassa siihen, minkälainen ekologinen jälki kaikista sähköisistä toiminnoistamme jää. Energiansäästöviikko kannustaa suomalaisia viettämään sometonta viikkoa tai edes päivää.

Viihde-elektroniikan ja tietotekniikkalaitteiden käyttö näkyy kotitalouksien sähkölaskuissa. Jo vuonna 2011 laiteryhmä ylitti ruoan kylmäsäilytyksen kulutuksen kerrostalokodeissa. Laitteiden määrä ja käyttö lisääntyvät jatkuvasti.

– Vaikka yhden käyttäjän kohdalla puhutaan hyvin vähäisestä laitteiden sähkönkulutuksesta, kerrannaisvaikutukset ovat mittavat. Kuluttajan on vaikea hahmottaa sähköisten palvelujen todellista kuormittavuutta, koska omalla laskulla näkyy vain laitteen käyttämä sähkö. Energiaa kuluu paljon myös sisältöjen tuotannossa, palvelinkeskuksissa ja tiedonsiirrossa, mutta ympäristövaikutusten vertailu ja konkretisointi on vaikeaa, summaa asiantuntija Päivi Suur-Uski Motiva Oy:stä.

Palvelujen digitalisointi on myös mahdollisuus ja sillä on ympäristön kannalta myönteisiä vaikutuksia, muistuttaa Suur-Uski. Esimerkiksi etäneuvottelut ja etätyö, verkkopalvelut, sähköinen tiedonsiirto ja yhteisöpalvelut vähentävät liikkumisen tarvetta ja ympäristövaikutuksia.

Käytön energiatehokkuus kuluttajan käsissä

Kaikilla IT- ja viihdelaitteilla ei ole vielä energiamerkintää, joka kertoisi laitteen energiankulutuksesta. Fiksu kuluttaja valitsee vähän energiaa kuluttavan laitteen ja kysyy kauppiailta laitteiden järkevästä käytöstä.

– Valitettavasti energiankulutus ei nouse hankintakriteerien kärkisijoille laitevalinnoissa. Käyttötapoihin on syytä kiinnittää huomiota, Päivi Suur-Uski muistuttaa.

Yksinkertaisin ohje on sulkea laitteet, kun niitä ei käytä. Esimerkkinä toimii verkkopäätelaite, tutummin modeemi: arvion mukaan Suomessa säästettäisiin noin 1 800 sähkölämmitteisen omakotitalon kulutuksen verran energiaa, jos suomalaiset sulkisivat verkkopäätelaitteensa kahdeksaksi tunniksi joka päivä.

– Samalla tavalla mobiililaitteiden jatkuvasti päällä olevat sovellukset kuluttavat energiaa, vaikka laite vain kulkee kassissa mukana eikä ole aktiivisesti käytössä. Toivon, että sovellusten ja applikaatioiden kehittäjät ottavat haasteen vastaan, ja yhdistävät käyttömukavuuden ja energiatehokkuuden osaksi palvelujaan, Suur-Uski haastaa.

Hän odottaa myös ratkaisuja kasvavien tietomäärien välittämisen haasteisiin. Esimerkiksi kuvien ja videoiden tuotanto, välittäminen ja katsomien kuormittavat verkkoja ja lisäävät energiankulutusta.

VTT:llä klikkailun ekologista jalanjälkeä ja sähköisen median vaikutuksia tutkinut Hanna Pihkola toteaa, että klikkailun ympäristövaikutuksia ei voi tällä hetkellä kovin kattavasti arvioida. Tiedon puute voi vaikeuttaa myös yritysten tuote- ja palvelukehitystä.

– Kuluttajan kannattaa miettiä hankintojaan, myös laitteiden vaihtoväliä. Tärkeintä on kuitenkin huolehtia asianmukaisesta kierrätyksestä, jotta arvokkaat raaka-aineet saadaan uudelleen käyttöön. Asianmukaisen kierrätysjärjestelmän ulkopuolelle päätyvä elektroniikkajäte aiheuttaa vakavia vaikutuksia ihmisille ja ympäristölle, Pihkola sanoo.

Kotitalouksien sähkönkäyttö:
Päivi Suur-Uski
paivi.suur-uski@motiva.fi

Klikkailun ekologinen jalanjälki:
VTT
Hanna Pihkola
hanna.pihkola@vtt.fi

Energiansäästöviikko ja #someton-kampanja:
Leila Timonen
leila.timonen@motiva.fi, 040 544 5992

Tietolähteitä ja aineistoja:

– Ympäristömerkinnän Hankintaverkoston tilaisuuden esitykset SlideSharessa, muun muassa Hanna Pihkolan esitys.
www.slideshare.net/joutsenmerkki

– Ympäristötietoisuus ja muuttuva median käyttö – Näkökulmia kuluttajien median käytön ympäristövaikutusten arviointiin ja viestintään. Pihkola, H., Nors, M., Federley, M. & Behm, K. VTT Technology 159.
Verkossa: www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T159.pdf

Valtakunnallista Energiansäästöviikkoa vietetään viikolla 41. Kampanja kannustaa kaikkia suomalaisia tarkastelemaan omia energiankäyttötottumuksiaan ja tekemään energiaviisaita valintoja niin työssä, kotona kuin liikenteessäkin.

Energiansäästöviikon uutisointia ja tapahtumia voi seurata verkossa: www.energiansäästöviikko.fi

#someton on Energiansäästöviikon kampanja, jossa nostetaan tietoisuutta sosiaalisen median ja digitaalisten palvelujen käytön vaikutuksista.