Tiedotteet 2015

4.10.2015 19.00

Energiansäästöviikolla mukana yli 250 000 ihmistä

Maanantaina 5.10. starttaa Energiansäästöviikko. Viikkoa vietetään vuosittain viikolla 41, jonka aikana kiinnitämme huomiota energian ja materiaalien järkevään käyttöön.

Tänä vuonna viikkoon on ennakkoon ilmoittautunut lähes 300 yritystä ja työyhteisöä. Samaan aikaan noin 25 000 tokaluokkalaista tutustuu energiaan ja sen järkevään käyttöön Hei, kaikki toimii! -opetusmateriaalin avulla. Energiansäästöviikolla vietetään yli 35 erilaista tapahtumaa eri puolilla Suomea.

Energiansäästöviikolla pidämme ääntä meille kaikille tärkeästä asiasta: kuinka energiaa ja materiaaleja järkevästi käyttämällä vähennämme hiilidioksidipäästöjä ja muita toimintamme ympäristövaikutuksia.

Tänä vuonna teemana #someton

Energiansäästöviikon #someton-kampanja herättelee suomalaisia miettimään omia sosiaalisen median ja digitaalisten palvelujen käyttötottumuksia. Viihde-elektroniikan ja tietotekniikkalaitteiden käyttö näkyy kotitalouksien sähkölaskuissa. Jo vuonna 2011 laiteryhmä ylitti ruoan kylmäsäilytyksen kulutuksen kerrostalokodeissa. Laitteiden määrä ja käyttö lisääntyvät jatkuvasti.

Katso toimintavinkit somettomalle

Sen lisäksi, että sähköä käytetään laitteiden lataamiseen kotona, energiaa ja materiaaleja kuluu huomattavia määriä muun muassa sähköisten palvelujen ja sisällön tuottamiseen, palvelinkeskusten ylläpitoon ja tiedonsiirtoon. Tätä osuutta et näe sähkölaskussasi, mutta yhtä kaikki se lisää kuormitusta. Tiesitkö, että globaalisti verkkopalveluiden palvelinsaleissa lymyää 10 ydinreaktorin suuruinen energiasyöppö.

Someton on pienesti iso ekoteko

Ilmoittaudu somettomalle

Vinkkejä aloittelijoille ja konkareille

Energiansäästöviikon verkkosivuilta löydät tietoa ja parhaita käytäntöjä, joiden avulla energiankäytön tehostaminen on helppo aloittaa.

Katso mitä Energiansäästöviikon ensikertalainen Tuusulan kunta viesti kuntalaisille ja kunnan työntekijöille järkevästä energiankäytöstä viime vuonna:
Energiansäästöviikko: Tuusulan kunta tehostaa hankintojen energiatehokkuutta

Ekakertalaisen vinkit

llmoittautumalla Energiansäästöviikolle olette mukana hyvässä joukossa. Mikä parasta – se ei maksa mitään!

Viettäjäksi voi ilmoittautua koko viikon ajan 5.-11.10.2015.

#someton-kamppis ja Energiansäästöviikon viestintä:
viestintäpäällikkö Leila Timonen
leila.timonen@motiva.fi, puh 040 544 5992
(ma 5.10. tavoitettavissa klo 9.00-12.00)

Energiansäästöviikko:
projektipäällikkö Nina Alsi
nina.alsi@motiva.fi, puh. 050 560 4522

Motivan koordinoimaa valtakunnallista Energiansäästöviikoa vietetään viikolla 41. Kampanja kannustaa kaikkia suomalaisia tarkastelemaan omia energiankäyttötottumuksiaan ja tekemään energia- ja materiaaliviisaita valintoja niin työssä, kotona kuin liikenteessäkin.

Energiansäästöviikon uutisointia ja tapahtumia voi seurata verkossa: www.energiansäästöviikko.fi

Tokaluokkalaisten energiansäästöviikon verkkosivut www.heikaikkitoimii.fi