Tiedotteet 2015

5.2.2015 12.00

Energiatehokas koti: Uudet seurantakohteet vievät pientalorakentamista lähes nollaenergiatasolle

Energiatehokas koti -hankkeen uusimmat seurantakohteet vievät pientalorakentamisen lähes nollaenergiatasolle. Pääkaupunkiseudulle rakenteilla oleva Talo2020 ja Oulun Hiukkavaaraan valmistunut Käpylä 186 ovat molemmat energiatehokkuusluokkaa A – kummankin talon kokonaisenergiankulutus on vain 35 kWhE/m2 vuodessa.

Lähes nollaenergiatason määrityksen valmistelussa hyvät seurantakohteet antavat arvokasta tietoa hyvin vähän energiaa kuluttavien talojen toteuttamisesta Suomen sääolosuhteissa. Aihe oli esillä tänään Finlandia-talossa järjestetyssä FInZEB 2015 – askelmerkit lähes nollaenergiarakentamiseen Suomessa -seminaarissa, jonka järjestivät Rakennusteollisuus ry, Talotekniikkateollisuus ry, Green Building Council Finland sekä Motiva Oy yhteistyössä ympäristöministeriön kanssa.

Motivan koordinoiman Energiatehokas koti -hankkeen tavoitteena on edistää lähes nollaenergiatason pientalojen rakentamista Suomessa. Hankkeessa seurataan useita pientalokohteita; tietoa kerätään niin rakentamisen ajalta kuin kahdelta ensimmäiseltä käyttövuodelta. Teknisen toteutuksen lisäksi esillä ovat myös rakentajien ja asukkaiden kokemukset.

Talo2020 harjakorkeudessa, sisätyöt täydessä vauhdissa

Pääkaupunkiseudulle rakentuvassa Talo2020-kohteessa tehdään talon sisätöitä täyttä vauhtia. Muuttopäivä on suunnitteilla toukokuulle, joten paljon työtä on vielä edessä. Rakennuttajaperheen tavoitteena on rakentaa elinkaareltaan pitkäikäinen ja helposti kunnossa pidettävä koti. Taloon tulee kuusi energialähdettä, joiden kaikkien tuottamaa energiamäärää mitataan. Keväästä syksyyn energiaa saadaan aurinkolämpökeräimestä sekä aurinkosähköpaneeleista. Talvikautena hyödynnetään lämmöntalteenottoa savupiipuista. Maalämpöpumppu toimii peruslämmön lähteenä.

Talo2020 tuottaa jatkossa paljon seurantatietoa, sillä taloon tullaan asentamaan kaikkiaan noin sata anturia, joilla mitataan rakenteiden kuntoa, sisäilman laatua ja seurataan talon energiantuottoa ja -kulutusta. Antureilla pyritään ennakoivasti varmistamaan, että talon rakenteisiin tai sisäilmaan ei pääse muodostumaan sisäilmariskiä aiheuttavia tilanteita.

Mittaustietoa on tarkoitus julkaista Talo2020:n kotisivuilla kesästä 2015 alkaen; se tulee osoittamaan, mikä energiatehokkuuden saavuttamisessa onnistui suunnitelmien mukaan ja mikä ei.

Talon laskennallinen kokonaisenergiankulutus on 35 kWhE/m2 vuodessa, mutta tavoitteena on, että talon tosiasiallinen energiankulutus olisi jopa nolla. Talo2020:n pohjana on Lammi-Kivitalot Oy:n toimittama talopaketti.

Käpylä 186 osa Oulun Hiukkavaaran RESCA-aluetta

Kesällä 2014 valmistuneessa, Pohjolan Design-Talo Oy:n kohteessa Käpylä 186 tavoitteena on hyvin vähäinen energiankulutus. Talo on rakennettu Oulun Hiukkavaaraan uusiutuvan energian pilottitaloalueelle. Energiatehokkaiden rakenteiden lisäksi talon energiatehokkuutta parannetaan talotekniikan avulla sekä uusiutuvan energian tehokkaalla käytöllä.

Talon päälämmitysmuotona käytetään poistoilmalämpöpumppua, johon on sisäänrakennettu maalämpöpumppu. Laite hoitaa ilmanvaihdon, tuloilman lämmityksen, viilennyksen sekä lattialämmityksen. Kohteessa hyödynnetään myös aurinkosähköä ja -lämpöä. Auringon tuottama sähkö pyritään käyttämään talossa itse, mutta ylituotantoa voidaan myös myydä sähköyhtiölle. Aurinkolämpöä talossa käytetään pääasiassa käyttöveden lämmittämiseen.

Käpylä 186 -talon mittarointi sisältää talotekniikan mittaustietoja, varsin yksityiskohtaisen erittelyn taloussähkön kulutusjakaumasta sekä tietoa 14:stä rakenteisiin sijoitetusta anturista. Antureilla mitataan tietyissä kohdissa talon rakenteiden lämpötiloja ja suhteellista kosteutta.

Energiatehokas koti – lähes nollaenergiarakentamisen edistäjänä

Energiatehokas koti on Motiva Oy:n koordinoima viestintähanke, jonka tavoitteena on edistää lähes nollaenergiarakentamista sekä tarjota luotettavaa ja puolueetonta tietoa energiatehokkaasta pientalorakentamisesta.

Hankkeen kohderyhmiä ovat pientalon rakentamista suunnittelevat, kuntien rakennusvalvontaviranomaiset sekä talojen suunnittelijat ja urakoitsijat.

Keskeinen osa hanketta on energiatehokaskoti.fi -verkkopalvelu, joka tarjoaa perustietoa pientalojen energiatehokkuuteen vaikuttavista asioista ja linkkejä lisätiedon lähteisiin.

Energiatehokas koti -hankkeen päärahoittaja on ympäristöministeriö, ja mukana ovat myös Energiateollisuus ry, RTT:n Eristeteollisuus, Talotekniikkateollisuus ry, Pientaloteollisuus PTT ry, Lammi-Kivitalot Oy, Pohjolan Design-Talo Oy, Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy, Sähköinfo Oy/Sähkötreffit, TaloPeli – Visual Computing Oy sekä Öljyalan Palveluskeskus Oy.

asiantuntija Kirsi-Maaria Forssell
puh. 09 6122 5026, kirsi-maaria.forssell@motiva.fi

Energiatehokas koti -hanke ja verkkosivut talon rakentajille
: www.energiatehokaskoti.fi