Tiedotteet 2015

9.12.2015 13.00

Ensimmäinen talo Suomessa sai Joutsenmerkin

Suomen ensimmäinen Joutsenmerkitty talo on harjakorkeudessa. Järvenpään Mestariasunnot Oy:n rakennuttama luhtitalo Auerkulma Järvenpäässä täyttää tiukat ympäristö- ja terveysvaatimukset. Lisää Joutsenmerkittyjä taloja on tulossa.

Joutsenmerkittyjen talojen kriteerit perustuvat elinkaariajatteluun. Talot ovat energiatehokkaita, niiden sisäilma on hyvä ja talossa käytetyt rakennusmateriaalit ovat turvallisia ja terveellisiä.

Esimerkiksi energiankäytön osalta laki sallii kerrostalon E-luvuksi enintään 130. Joutsenmerkin vaatimus on neljäsosan tiukempi eli 97,5. Auerkulman E-luku on 92.

– Koska suurin kuluttajan tekemä investointi on yleensä asunto, pitäisi ympäristö- ja terveellisyysasiat huomioida pitkäjänteisesti rakentamisessa. Joutsenmerkki antaa tähän hyvät välineet, Joutsenmerkin asiantuntija Terhi Uusitalo sanoo.

Mestariasunnot päätti tarttua haasteeseen, koska yhtiön strategia ja Joutsenmerkin kriteerit ovat yhteneväiset monessa kohdassa. Myös naapurimaan Ruotsin esimerkki rohkaisi ja kannusti.

– Joutsenmerkityn talon rakentaminen poikkesi tavallisen talon rakentamisesta muun muassa siinä, että materiaaliselvityksiin jouduttiin varaamaan enemmän aikaa. Osassa rakennusmateriaaleja oli kemikaaleja, joita Joutsenmerkki ei hyväksy. Korvaavia jouduttiin tilaamaan Ruotsista. Rakennusajan pituuteen Joutsenmerkin kriteerit eivät vaikuttaneet, Mestariasuntojen toimitusjohtaja Veikko Simunaniemi kertoo.

Simunaniemien mukaan Joutsenmerkityn talon lisäkustannukset olivat maltilliset.

– Aina kun halutaan tehdä jotakin paremmin kuin ennen, pitää muuttaa toimintatapoja. Toimintatapojen muuttaminen taas tarkoittaa yleensä lisäkustannuksia. Tässä hankkeessa lisäkustannukset olivat hyvin maltilliset – noin kolme prosenttia rakennuskustannuksista, Simunaniemi sanoo.

Mallia muista Pohjoismaista

Muissa Pohjoismaissa on herätty rakentamisen ekologiseen kestävyyteen ja muun muassa sisäilma-asioihin aiemmin kuin Suomessa. Esimerkiksi Ruotsissa on rakennettu jo satoja Joutsenmerkittyjä taloja ja päiväkoteja.

Joutsenmerkin tulevaisuus rakentamisessa näyttää Suomessakin nyt valoisalta. Järvenpään Mestariasuntojen seuraava kohde on jo selvillä. Uuteen Joutsenmerkittyyn taloon tulee kahdeksan asuinkerrosta ja 69 asuntoa. Moni muukin rakennuttaja on kiinnostunut Joutsenmerkityistä taloista. Vuoden 2016 aikana käynnistyy ainakin kolme uutta kohdetta, joille haetaan Joutsenmerkkiä.

Joutsenmerkin asiantuntija Terhi Uusitalo
puh. 044 352 1999, terhi.uusitalo@ecolabel.fi

Joutsenmerkin myyntipäällikkö Antti Lehmuskoski
puh. 040 558 3889, antti.lehmuskoski@ecolabel.fi