Tiedotteet 2015

26.11.2015 10.00

Fiksu ajotapa tuo turvallisuutta tieliikenteeseen

Henkilökohtainen ajotavan opetus on kaikkein tehokkainta. Laadukasta ja valvottua turvallisen ja vastuullisen ajotavan koulutusta on saatavilla maanlaajuisesti EcoDriving-kouluttajilta.

Koulutusta on tarjolla viitenä erihintaisena peruspakettina: Teoria, Demo, Eco 1, Eco 2 ja Eco 3.  Koulutus kattaa sekä turvallisuusosion riskianalyyseineen että ympäristöosion, johon sisältyy polttoaineen kulutusmittaus. EcoDriving-kouluttajat kokoontuvat 26.-27. marraskuuta Vantaalla toiminnan edelleen kehittämiseksi.

− Henkilökohtainen koulutus on tehokasta. Oman ajotavan puutteita on itse vaikea havaita, vaikka apuna olisi seurantajärjestelmä. Kouluttaja kiinnittää huomion koulutettavan ajotavan heikkoihin kohtiin ja osaa antaa konkreettiset ohjeet järkevään ajamiseen, toteaa puheenjohtaja Jarmo Jokilampi Suomen Autokoululiitosta.

Tärkeimmät niksit

− Tärkeintä on muistaa seuraavat asiat: Havainnoi liikennettä niin pitkälle eteenpäin kuin mahdollista ja ennakoi muiden tielläliikkujien käyttäytymistä. Toimi harkiten äläkä pelkästään reagoi, kun jotain on jo tapahtunut, eli lisää toimintamahdollisuuksiasi säilyttämällä riittävä etäisyys, muistuttaa ryhmäpäällikkö Vesa Peltola Motivasta.

Myös ajoneuvon liike-energiaa kannattaa käyttää hyväksi mahdollisimman paljon. Tasaista nopeutta ylläpidetään alhaisilla kierrosluvuilla ja isommalle vaihteelle vaihdetaan ajoissa. Rengaspaineet on syytä tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa.

EcoDriving-koulutuksessa saatu polttoaineenkulutuksen muutos todennetaan ajotietokoneella. Kahden ajokierroksen koulutuksessa ensimmäisen ja toisen ajokierroksen polttoaineenkulutuksista lasketaan muutos (litraa/100 km). Lisäksi mitataan ajokierrosten keskinopeus ja kulunut aika, jotta voidaan ottaa huomioon liikenteen ruuhkaisuuden vaikutus. Mittaamiseen käytetään joko auton omaa ajotietokonetta tai erillistä ajotietokonetta. Polttoaineenkulutuksen vähentyminen tarkoittaa myös entistä pienempiä päästöjä.

EcoDriving-kursseissa on sopiva vaihtoehto kaikille henkilö- tai pakettiautoa ajaville, olipa alla sitten bensiini-, diesel-, flexfuel-, kaasu-, hybridi- tai sähköauto. Maanlaajuinen, osaava kouluttajaverkko tarjoaa koulutuspaketteja alkaen luennosta tai demonstraatiosta aina kahden tunnin laajaan, ajoharjoittelua sisältävään kurssiin. Koulutus voidaan järjestää joko peruspakettina yksittäiselle kuljettajalle tai räätälöimällä ryhmälle koulutuspäiväksi.

Koulutuksen tilaus helposti

Koulutuksen tilaus on nyt tosi helppoa, kun käytössä on yhden luukun periaate. Tarjouspyynnön voi tehdä EcoDriving-verkkopalvelun kautta EcoDriving-yhteyshenkilölle Pasilaan. Verkkopalvelussa olevan hyötylaskurin avulla on vaivatonta laskea, kuinka pian kurssi maksaa itsensä takaisin. Kuka tahansa voi käydä verkkopalvelussa tekemässä myös itsearviointitestin, josta saa jo suuntaa antavaa tietoa omasta ajotavasta.

Kannattava sijoitus

Työnantajalle henkilöstön Ecodriving-koulutus on kannattava sijoitus, sillä ajoharjoittelua sisältävällä kurssilla saavutetaan yleensä 10-20 prosentin polttoaineensäästö. Niin ikään koulutuksen ansiosta vahinkokustannusten on todettu alentuvan jopa 15-30 prosenttia.

Koulutus täyttää tarkat laatuvaatimukset. Kouluttajat päivittävät osaamistaan vuosittain alan huippuasiantuntijoiden kanssa. Valvonta takaa, että kursseilla liikenneturvallisuus, ympäristö ja taloudellisuus ovat juuri oikeassa tasapainossa.

EcoDriving-toimintaa ja -koulutuksen kehittämistä on rahoittamassa Suomen Autokoululiiton lisäksi öljyalalta St1, ABC ja Neste Oil. Motiva vastaa koordinoinnista, viestinnästä ja konseptin kehittämisestä yhteistyössä autokoulualan kanssa.

johtava asiantuntija Vesa Peltola
puh. 040 568 7145, vesa.peltola@motiva.fi

www.ecodriving.com

Motiva Oy on valtionyhtiö, joka toimii asiantuntijana energian ja materiaalien tehokkaan käytön edistämiseksi. Motiva tuottaa luotettavaa tietoa ja vaikuttavia ratkaisuja kestäviin valintoihin ja toimiin. Haluamme rakentaa resurssitehokasta Suomea, joka on osaava, hyvinvoiva, kilpailukykyinen ja vastuullinen.

Suomen Autokoululiitto ry on autokouluyrittäjien valtakunnallinen toimialajärjestö, jonka päätehtävät ovat liikenneturvallisuuden edistäminen sekä edellytysten luominen vastuullisten, sosiaalisten ja ympäristöystävällisten kuljettajien kouluttamiseksi. Autokoululiitto kehittää alan ammattitaitoa ja toimintaedellytyksiä. www.autokoululiitto.fi