Tiedotteet 2015

23.3.2015 8.00

Jo joka neljäs suomalainen tunnistaa EU-ympäristömerkin

EU-ympäristömerkin tarkoituksena on auttaa kuluttajia valitsemaan ympäristöä vähemmän kuormittavia tuotteita ja palveluita. Merkin tunnettuus Suomessa on kasvanut tasaisesti vuodesta 2010, jolloin se oli 15 prosenttia. Alkuvuonna toteutetun tuoreimman tutkimuksen mukaan EU-ympäristömerkin tunnistaa suomalaisista nyt 25 prosenttia.

EU-ympäristömerkki luotiin vuonna 1992 ja se on lyönyt parhaiten läpi itsensä niissä Euroopan maissa, joissa ei ennestään ollut kansallista ympäristömerkkiä. Tällä hetkellä merkki on myönnetty Suomessa 16 yrityksen ja koko Euroopassa jo yli 2 000 yrityksen tuotteille tai palveluille. Suomessa merkin löytää useimmin tekstiilituotteesta, maalista tai pesuaineesta.

EU-ympäristömerkki on käytössä kaikkiaan 31 maassa; EU-jäsenvaltioiden lisäksi Norjassa, Liechtensteinissa ja Islannissa. Suomessa merkkiä hallinnoi Motiva Services Oy:n Ympäristömerkintäyksikkö.

Tunnettuustutkimuksen toteutti YouGov EU-ympäristömerkin ja Pohjoismaisen ympäristömerkin toimeksiannosta tammi-helmikuussa 2015 samanaikaisesti kaikissa Pohjoismaissa. Suomessa tutkimukseen vastasi 1 007 täysi-ikäistä suomalaista.

Lisätiedot:

Ympäristömerkintä, Motiva Services Oy