Tiedotteet 2015


18.3.2015 8.00

Joutsenmerkki on Suomen tunnetuin ja pidetyin ympäristömerkki

Joutsenmerkki on ylivoimainen, kun suomalaisilta kuluttajilta kysyttiin mitä ympäristömerkkejä he tietävät. Haastatelluista 54 prosenttia mainitsi Joutsenmerkin ensimmäisenä mieleen tulevana ympäristömerkkinä. Joutsenmerkki on myös pidetyin ympäristömerkki.

Muun muassa nämä asiat selviävät pohjoismaisen ympäristömerkin eli Joutsenmerkin tuoreesta kuluttajatutkimuksesta, joka toteutettiin kaikissa Pohjoismaissa.

Kun suomalaisilta kuluttajilta kysyttiin, mitä ympäristömerkkejä he tuntevat, jonkun muun kuin Joutsenmerkin mainitsi 21 prosenttia haastatelluista ja 25 prosenttia ei osannut mainita mitään ympäristömerkkiä.

Vielä suurempi osa tunnisti Joutsenmerkki-logon, kun heille näytettiin logoa ilman tekstiä – yhteensä 88 prosenttia haastatelluista.

Kuluttajien keskuudessa Joutsenmerkki on myös pidetyin ympäristömerkki. Seuraaville sijoille ylsivät Luomu-, Yhteistyössä Allergia- ja Astmaliitto- ja Reilu Kauppa -merkit.

Kenen väitteisiin luotetaan?

Tutkimuksessa selvitettiin myös Joutsenmerkin vaikutusta ostokäyttäytymiseen. 71 prosenttia kuluttajista on kiinnostunut siitä, mitä voi henkilökohtaisesti tehdä ympäristön suojelemiseksi. Ostotilanteessa 22 prosenttia kuluttajista tarkistaa aina tai usein onko tuotteella tai palvelulla Joutsenmerkki. Vähintään silloin tällöin tämän tekee 65 prosenttia.

Kenen väitteisiin kuluttajat sitten luottavat?

80 prosenttia kuluttajista luottaa siihen, että tuote tai palvelu on hyvä valinta ympäristölle, kun se on Joutsenmerkitty. Kun saman asian sanoo tuotteen valmistaja, luku on 40 prosenttia. Viranomaisiin luottaa 50 prosenttia kuluttajista.

Kuluttajat liittävät Joutsenmerkkiin tiiviisti myös tuotteiden ja palveluiden laadukkuuden. Joutsenmerkitty tuote on myös hyvä valinta ilmaston kannalta.
 
Pohjoismaisen kuluttajatutkimuksen toteutti YouGov Joutsenmerkin toimeksiannosta. Suomen tiedot kerättiin sähköisenä web-kyselynä tammi-helmikuussa YouGov Finlandin kuluttajapaneelissa, johon kuuluu yli 20 000 suomalaista. Tutkimuksen vastaajamäärä oli 1 007, ja kohderyhmänä olivat 18 vuotta täyttäneet suomalaiset.

Lisätietoja:

Joutsenmerkin markkinointipäällikkö Hanna Sauroja
puh. 040 125 9669, hanna.sauroja@ecolabel.fi

joutsenmerkki.fi


Palaa otsikoihin



Sivua päivitetty viimeksi 9.8.2017

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.