Tiedotteet 2015

20.5.2015 12.00

Kuluttajat saavat taas energianeuvontaa puhelimitse

Motivan koordinoima valtakunnallinen kuluttajien energianeuvonta käynnistää puhelinneuvonnan torstaina 21.5.2015. Energianeuvoja vastaa asumiseen ja kestävään kulutukseen, lämmitystapavalintoihin sekä rakentamiseen ja remontointiin liittyviin kuluttajakysymyksiin tiistaisin klo 11-13 ja torstaisin klo 13-15. Energianeuvonnan puhelinnumero on 01019 3030. Palvelu on maksutonta ja soittaminen maksaa vain normaalin puhelun verran*).

Energianeuvonta auttaa suomalaisia tehostamaan omaa energiankulutustaan ja opastaa kestäviin kulutusvalintoihin. Eniten energianeuvojilta kysytään vinkkejä lämmitysvalintoihin, aurinkoenergian mahdollisuuksista sekä sähkönsäästöön liittyvistä asioista.

Tietoa energiankäytön kulmakivistä saa verkossa osoitteessa www.eneuvonta.fi. Siellä kuluttajat voivat myös jättää kysymyksiä asiantuntijalle Kysy ja keskustele -palstalla. Nyt neuvoa voi kysyä myös puhelimitse kahdesti viikossa. Energianeuvonta on luonteeltaan opastavaa ja eteenpäin ohjaavaa.

Puhelin- ja verkkoneuvonnasta vastaavat eri puolilla Suomea toimivien energiatoimistojen neuvojat Ekokumppanit Oy:n johdolla. Toiminnan rahoittaa Energiavirasto.

Puhelin- ja verkkopalvelu tuo neuvonnan niidenkin ulottuville, joiden kotiseudulla ei ole alueellista energianeuvontaa. Muun muassa energiatoimistot tai kunnat tarjoavat omalla alueellaan kuluttajaneuvontaa. Palveluista saa lisätietoa energianeuvonnan eneuvonta.fi -portaalista.

Energianeuvontaa on järjestetty vuodesta 2010 alkaen alueellisina kokeiluina sekä koordinoituna toimintana vuodesta 2012 alkaen. Työ- ja elinkeinoministeriö nimesi Motivan energianeuvonnan valtakunnalliseksi koordinaatiokeskukseksi vuonna 2010. Valtakunnallisesti toimintaa rahoittaa Energiavirasto, alueelliset neuvojat saavat rahoituksen muun muassa kunnista ja maakuntaliitoilta.

Energianeuvontaa verkossa ja puhelimitse

Jätä kysymys energianeuvojalle verkkopalveluun:

eneuvonta – Kysy ja keskustele

Soita energianeuvojalle:

puh. 01019 3030, ti klo 11-13 ja to klo 13-15 paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun hinnalla.

*) Viestintävirasto – Yritysnumeroihin soittamisen hinnat

Lisätietoa kuluttajien energianeuvonnasta:

www.eneuvonta.fi

johtava asiantuntija Irmeli Mikkonen, puh. 040 700 1466, irmeli.mikkonen@motiva.fi

Ekokumppanit Oy
toimitusjohtaja Suvi Holm, puh. 040 806 2617, suvi.holm@tampere.fi