Tiedotteet 2015

18.3.2015 14.00

Materiaaleista kaikki hyöty irti!

Motivan tavoitteena on nostaa raaka-aineiden kierrätysastetta Suomessa. Teollisten symbioosien toimintamalli – FISS verkottaa yrityksiä yli toimialarajojen luomaan toisten ylijäämästä bisnestä ja arvokkaampia tuotteita.

Teolliset symbioosit perustuvat sivuvirtojen, teknologian, osaamisen ja palvelujen tehokkaaseen jakamiseen. Toiminnan keskiössä ovat asiantuntijayhteistyö ja erityyppisiä toimijoita yhdistävä verkostomainen toiminta.

– Toiminta pystyy yhdistämään yritysten tunnistetut tarpeet ja synergiat toisiinsa, mikä synnyttää uutta liiketoimintaa ja innovaatioita myös kansainvälisille markkinoille. Näen teolliset symbioosit erinomaisena mahdollisuutena yrityksille ja Suomelle saada toiminta käännettyä kohti vihreää kasvua, toteaa Jyri Arponen Tekesistä.

FISSin alueellinen toiminta on nytkähtänyt reippaasti liikkeelle. Lapin, Pohjois-Karjalan, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen seuduilla on omat alueelliset FISS-koordinaattorit. Tavoitteena on saada toiminta käyntiin asteittain kaikkialla Suomessa. Mukaan mahtuu muitakin hyviä alueellisia hankkeita, joilla on osaavat tekijät ja halu saada tuloksia aikaan.

Teolliset symbioosit – Osallistu ja ota yhteyttä

Työpajoissa etsitään ja löydetään kumppaneita

Alueelliset koordinaattorit järjestävät työpajoja ja ylläpitävät tietokantaa, johon kerätään yritysten tarvitsemia tai ylimääräisiä resursseja. He myös avustavat yrityksiä symbioosien toteutuksessa.

Seuraavat työpajat järjestetään maalis-huhtikuun vaihteessa:

– Kiertotaloudella on suuri merkitys Meri-Lapissa, koska siellä syntyy vuosittain noin 1,3 miljoonaa tonnia teollisuuden sivu- ja jätevirtoja. Järjestimme viime lokakuussa työpajan yhdessä Sitran ja Motivan kanssa. Siellä tuli ilmi noin 500 symbioosimahdollisuutta osallistuneiden yritysten kesken, mikä yllätti meidät positiivisesti, kertoo Teemu Saralampi Kemin Digipoliksesta.

Kattava tietopaketti symbiooseista

Juuri uusitulle teollisetsymbioosit.fi -sivustolle on kerätty perustietoa teollisista symbiooseista. FISSin toiminnan ja alueellisten koordinaattorien esittely sekä teollisten symbioosien menestystarinat muodostavat sivuston ytimen. Sivustolta löytyy myös ajankohtaisia uutisia ja tapahtumia, sekä mahdollisuus kertoa hyvistä symbioosiesimerkeistä karttasovelluksessa.

teollisetsymbioosit.fi

motiva.fi/teolliset symbioosit

johtava asiantuntija Paula Eskola
paula.eskola@motiva.fi

Teolliset symbioosit Suomessa – FISS (Finnish Industrial Symbiosis System) on yhteistyöhön perustuva toimintamalli, jolla pyritään auttamaan yrityksiä ja muita toimijoita tehostamaan keskinäistä resurssien hyödyntämistä sekä synnyttämään uutta liiketoimintaa.